درباره آثار گیتی نوروزیان

درباره آثار گیتی نوروزیان

28 فروردین 1404,
جهان‌های آویخته در آتش و ریشه در زمانی که تصویر، دیگر تنها واسطه‌ای برای بازنمایی نیست، بلکه خود به زبانی زنده بدل شده است، این مجموعه پیش روی ما نمی‌ایستد، بلکه ما را به درون خود ...
در فرسایشِ صورت و نشانه: مرثیه‌ای بر نقاشی‌های رضا هدایت

درباره آثار رضا هدایت

27 فروردین 1404,
در فرسایشِ صورت و نشانه؛ مرثیه‌ای بر نقاشی‌های رضا هدایت آنچه در مواجهه‌ی نخستین با آثار رضا هدایت بر مخاطب آوار می‌شود، نه تصویری متعین، نه افقی برای ادراک، که غباری‌ست از صورت‌هایی نیم‌جان، زاده‌ی هیاهوی ...
در ستایش زنگ‌زدگی به‌مثابه‌ی نشانه‌ی غیاب

درباره آثار احسان طوسی

27 فروردین 1404,
در ستایش زنگ‌زدگی به‌مثابه‌ی نشانه‌ی غیاب در عصری که سرعت و کارآمدی به ارزش‌های متافیزیکی بدل شده‌اند، احسان طوسی با نوعی «حرکت معکوس در دل جهان معاصر» به سراغ بازسازیِ شیء رهاشده، متروک و بی‌کارکرد می‌رود؛ ...
بینال‌های تهران

بینال‌های تهران

27 فروردین 1404,
آغاز هنر نوگرای ایران برگزاری بینال در تهران را می‌توان آغاز منسجم و مدون هنر نوگرای ایران تلقی کرد. تاثیری که بینال‌ها بر جریان‌های هنری بعد از خود گذاشتند، قابل تامل است. هرچند که دوره‌های مختلف ...
بازاندیشی نسبت هنر و تفکر در اندیشه آلن بدیو

رژیم‌های زیبایی‌شناسی

23 فروردین 1404,
بازاندیشی نسبت هنر و تفکر در اندیشه آلن بدیو آلن بدیو، فیلسوف معاصر فرانسوی، در کتاب درخشان خود تفکر نامتناهی، به صورتی نظام‌مند به تحلیل رابطه‌ی میان هنر و تفکر می‌پردازد و در این مسیر، چهار ...
بازمانده‌ای از ایزد قربانی‌شونده

بازمانده‌ای از ایزد قربانی‌شونده

23 فروردین 1404,
جهان‌بینی پنهان اساطیر بخش عمده‌ای از روایت‌های شاهنامه، نبردی میان خیر و شر را به تصویر می‌کشند؛ جدال‌هایی میان پهلوانان و اساطیر ایرانی که در قالب نبردهای ایران و توران بازتاب یافته‌اند.اسطوره‌ها که در ظاهر روایتگر ...
طوطیان سرخ

طوطیان سرخ

21 فروردین 1404,
 نمایشگاه انفرادی گیتی نوروزیان کیوریتور: فواد نجم‌الدین دست به دست شدن صفات، از رنگ رخ و زلف و چشم گرفته تا خلقیات و بیماری‌ها، یادگار نسل‌های پیشین برای انسان است؛ از مادر به فرزند و فرزندان ...
درباره آثار هانیه یاوری

درباره آثار هانیه یاوری

21 فروردین 1404,
تضاد در ارتباط با ساختار این مجموعه عکس، بازتاب تجربه‌ای از مواجهه با محدودیت‌ها است. جسم انسان در فضایی میان آزادی و سرکوب گرفتار است، در نتیجه واکنش‌هایی خواهد داشت. این عکس‌ها نه تنها جریان درونی ...
فرو رفتن و فرونشستن

درباره آثار محمدرضا عمادی

21 فروردین 1404,
فرو رفتن و فرو نشستن! فرونشست، دومین نمایشگاه نقاشی‌های محمدرضا عمادی با موضوع درختان خشکیده حاشیه زاینده رود که انعکاس دغدغه‌های زیست محیطی این هنرمند است. عمادی با ترسیم درختان خشکیده و ارجاع آنها به فیگورهای ...
طنینِ گسسته: صدا، غیاب، و بازخوانی امر ناپدید در پهنه‌ی ایران

درباره نمایشگاه Iran Soundscape  

18 فروردین 1404,
طنینِ گسسته؛ صدا، غیاب، و بازخوانی امر ناپدید در پهنه‌ی ایران ۱. مقدمه: صدا در مقام یک گسست تاریخی نمایشگاه Iran Soundscape بیش از آن‌که مجموعه‌ای از تجربیات صوتی باشد، میدان انکشاف یک بحران است؛ بحرانی ...
طنینِ گسسته: صدا، غیاب، و بازخوانی امر ناپدید در پهنه‌ی ایران

لوئیز بورژوا؛ رمزگشایی از ناخودآگاه در پیکره‌سازی معاصر

18 فروردین 1404,
تبارشناسی یک ناخودآگاه تراویده در ماده آنچه لوئیز بورژوا را از دیگر مجسمه‌سازان هم‌عصر خود متمایز می‌کند، نه در فرم، نه در تکنیک، بلکه در رابطه‌ی ویژه‌ی او با خاطره، جنسیت، فضا، و ناخودآگاه است. برخلاف ...
تصویرسازی‌های سیاسی

تصویرسازی‌های سیاسی

18 فروردین 1404,
الاغ و فیل در آثار توماس ناست تصویرسازی سیاسی به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم در انتقال پیام‌های سیاسی، در طول تاریخ نقش مهمی در شکل‌دهی به افکار عمومی و تغییرات اجتماعی ایفا کرده است. از نقاشی‌های ...
تصویرسازی‌های دیوید هاکنی

تصویرسازی‌های هاکنی از داستان‌های برادران گریم

18 فروردین 1404,
پریان از نگاه دیوید هاکنی دلبستگی دیوید هاکنی به داستان‌های فولکلوری که برادران گریم در اوایل قرن نوزدهم گرد آورده بودند، او را به تصویرسازی آنها واداشت. اگرچه هاکنی تا سال 1962 دو تصویر اولیه براساس ...
درباره آثار مریم اشکانیان

درباره آثار مریم اشکانیان

18 فروردین 1404,
مامنی برای حفظ و مرور خاطرات مریم اشکانیان، از هنرمندان معاصر، در مجموعه خواب‌ها به رویکردی متفاوت در ثبت طرح بر رسانه‌ای جدید از وسایل روزمره زندگی دست یافته است. او با دوخت‌و‌دوز روی بالش‌ها، طرح‌واره‌هایی ...
نقاش تنهایی و سکوت

نقاش تنهایی و سکوت

1 فروردین 1404
پروانه اعتمادی درگذشت با اندوه فراوان، پروانه اعتمادی، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نقاشان معاصر ایران، امروز، اول فروردین ۱۴۰۴، در سن 77 سالگی چشم از جهان فروبست. او از چهره‌های شاخص هنر معاصر ایران بود ...
استودیو 51: «دیالکتیک زوال»

استودیو 51: «دیالکتیک زوال»

30 اسفند 1403,
آنچه دیده می‌شود، آنچه ناپدید می‌شود هیچ تصوری بی‌پشتوانه‌تر از آن نیست که گمان کنیم تصویر، حقیقت را ضبط می‌کند. تصویر نه آن چیزی است که واقعیت را منعکس کند، نه آنچه گذشته را ثبت نماید ...
درباره آثار انیس تبرایی

درباره آثار انیس تبرایی

30 اسفند 1403,
روایتی شخصی و معاصر از زنانگی انیس تبرایی، از هنرمندان معاصر، در مجموعه طراحی‌های مدادی خود به بازآفرینی رقصندگان و خنیاگران زن در نقاشی‌های قاجاری پرداخته است. او با دگردیسی فرم و پنهان کردن چهره‌ها، هویت ...
از مجموعه ویرانی- ۱۳۹۶

جامعه‌شناسی و تحول بزرگ در ایده نسبت به دغدغه‌های زنان

30 اسفند 1403,
گفت‌وگو فرهاد رضایی با سارا ساسانی سارا ساسانی عکاس صحنه‌پرداز، با مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرد. آثار او عمدتا با محوریت زنان و ...
هذیانِ بدن‌هایی که هرگز مجالِ مرگ نیافتند

درباره نمایشگاه «مواجهه» در گالری یافته

30 اسفند 1403,
هذیانِ بدن‌هایی که هرگز مجالِ مرگ نیافتند آنچه در نمایشگاه «مواجهه» متجسد می‌شود، نه بازنمودِ واقعیت، که «تجلیِ» نیستی در مقامِ حقیقتِ محض است. اینجا، فرم از ساحاتِ ابژکتیو خویش فرو افتاده، ماده به «برزخی از ...
درباره موزه هنرهای زیبا

درباره موزه هنرهای زیبا

23 اسفند 1403,
گنجینه بی‌نظیر این و آن در میان موزه های مهم ایران، گنجینه بزرگ و با اهمیت از آثار هنرهای تجسمی وجود دارد که امروزه خود بخشی از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد است. در مواجهه با این ...