خیره به پشت سر/به بهانه زادروز کریس مارکر

102

خیره به پشت سر
به بهانه زادروز کریس مارکر

کریس مارکر (Chris Marker)، عکاس و فیلمساز فرانسوی، بیست و نهم جولای 1921متولد شد. او با اغلب کارگردانان مشهور آشنایی و همکاری داشت، البته خود او به سینمای مستند علاقه داشت و چندین فیلم مستند هم ساخته است. این امر ناشی از علاقه و گرایش او به عکاسی مستند شهری و عکاسی خیابانی بود. او به کشورهای مختلفی سفر کرد و از زندگی روزانه مردم و همچنین رویدادها و اعتراضات سیاسی و اجتماعی آنان عکاسی کرده است؛ از مکزیک و فرانسه تا ایران و اندونزی و غیره.

ژاک رانسیر مجموعه پرتره‌های سیاه و سفید مارکر از حضور مردم در عرصه عمومی جامعه را نشان‌دهنده درگیری طولانی مدت او با مسئله نسبت فرد و جمع با مقاومت سیاسی می‌داند. او بر این باور است که مارکر مدام در تلاش است تا حضور عکاس پشت دوربین را کمرنگ کند و موضوع در برابر دوربین را برجسته نماید.
کریس مارکر بدون توجه به ایده لحظه قطعی، به دنبال ثبت حضور مردم در عرصه اجتماعی بوده و گویی خود را نه در مقام ناظر و شاهد، که همچون فردی در میانه میدان می‌دیده است. شاید همین امر سبب شده که اغلب عکس‌هایش تا حدی تار شده باشند؛ حرکت بدن‌ها و کشیدگی تصویر در اغلب عکس‌های او دیده می‌شود.
مارکر بیست و نهم جولای 2012، در نود و یک سالگی در پاریس درگذشت.
#بام_نگر
تصاویر:


برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

پشت‌باممشاهده نوشته ها

Avatar for پشت‌بام

«پشت بام» فصلنامه‌ی فرهنگی هنری

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.