جیمز نچوی/عکاس خبری

195


عکس‌های خبری مهم‌ترین اسناد خبری قرن بیستم


عکاسی خبری، بهتر و تاثیرگذارتر از هزار صفحه گزارش خبر است. عکس‌های خبری مهم‌ترین اسناد خبری قرن بیستم هستند. این موضوع در عکاسی جنگ اهمیت مضاعف دارد. در این میان نام چند عکاس به دلایل ویژه در صدر فهرست قرار داد.
جیمز نچوی، عکاس آمریکایی که از رشته تاریخ هنر و علوم سیاسی فارغ التحصیل شد، به صورت خودآموخته عکاسی را فراگرفت و از تجربه و دانش سایر عکاسان خبری آموخت. او بعدها دکترای افتخاری هنرهای زیبا از کالج هنری ماساچوست دریافت کرد. اولین ماموریت خارجی او پوشش جنگ داخلی ایرلند شمالی، طی اعتصاب غذای سازمان ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در ۱۹۸۱ بود و از آن روز به بعد خود را وقف مستندسازی جنگ و انتشار نقدهای اجتماعی خود نمود. او برای فیلم مستند «عکاس جنگ» به کارگردانی کریستین فری، در سال ۲۰۰۱ نامزد دریافت اُسکار شد.

نسل‌کُشی روآندا، یکی از تاثیرگذارترین پروژه‌ها

نچوی مجموعه عکس‌های مهمی را در ال‌سالوادور، تایلند، افغانستان، لبنان، چچن، هندوستان، عراق، سومالی، روآندا و آمریکا کار کرده است. از نظر وی عکسی که چهره واقعی جنگ را نشان دهد، تصویر مخالفت با جنگ است. او یکی از تاثیرگذارترین پروژه‌های خود را نسل‌کُشی روآندا می‌داند؛ در این اتفاق به‌شدت نامتعارف و دهشتناک، طی سه ماه نزدیک به یک ملیون نفر، توسط هموطنان خود و با سلاح سرد ابزارآلات کشاورزی کشته شدند. قالب عکس‌های خبری نچوی سیاه و سفید است. از نظر او سیاه و سفید اگرچه واقعی نیست، اما انتزاعی است و می‌تواند جوهره رویداد را از دل عکس بیرون آورده و نشان دهد. اما رنگ یک عنصر بصری قوی است که با آن‌چه در عکس روایت می‌شود، رقابت می‌کند و می‌تواند حواس را به حواشی معطوف کند.

«من اثر هنری که نمود خودپسندی من باشد، نمی‌خواهم.»

جیمز نچوی در طول زندگی خود بارها برنده جوایز متعددی شامل پنج مدال طلای رابرت کاپا، جمله جایزه جهانی عکس مطبوعات و یادبود یوگن برای عکاسی بشردوستانه شده است. او در مجلات تایم و بلک استار فعالیت داشت و از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۱ به عضویت آژانس عکس مگنوم درآمد. او از پایه‌گذاران آژانس عکس VII است.
«من سعی نمی‌کنم در مورد عکاسی بیانیه بدهم، سعی نمی‌کنم از عکاسی برای اظهار نظر شخصی در مورد اتفاقات جهان استفاده کنم. من اثر هنری که نمود خودپسندی من باشد، نمی‌خواهم.» (1)

1- مصاحبه جیمز نچوی با یورونیوز
منابع:
worldpressphoto.org
Per.euronews.com
News.yphc.ir
Chiilick.com

#بام_عکاسی
دبیر: فاطمه پزشکی

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

فاطمه پزشکی مقدممشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه پزشکی مقدم

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.