چیزمیز/ پلتفرمی درحال کامل شدن

41

چیزمیز پلتفرمی است درحال کامل شدن

چیزمیز پلتفرمی است درحال کامل شدن؛ اولین چیزی که طراح آن مصطفی اسداللهی درباره‌اش می‌گوید.
چیزمیز نتیجه اهمیت و جایگاهی است که زیورآلات برای طراح این میز دارد. مصطفی اسداللهی در کنار نقاشی و طراحی لباس، سال‌ها به طراحی و ساخت زیورآلات مشغول بوده؛ کارهای وی حال و هوای فضای قهوه‌خانه، زورخانه، حمام، سقاخانه و دسته و تکیه‌های قدیم را دارد. اولین فعالیت جدی اسداالهی برگزاری نمایشگاه بزرگ زیورآلاتی بود که برای اولین بار به این شکل و با این تعداد هنرمند در ایران اتفاق می‌افتاد؛ نمایشگاه «آغا محمد خان دمت گرم» به سال 1394 در گالری آتبین که حدود ۷۰ هنرمند، در روز ملی تهران زیورآلاتی با موضوع تهران را به نمایش گذاشتند.

تداعی‌کننده جعبه آینه‌های قدیمی

به گفته وی ایده چیزمیز از چند سال قبل، تحت عنوان یک گالری برای زیورآلات و فضای نمایشی با خصیصه حرکت، شکل گرفت و بالاخره در سال ۹۶ محقق شد. این میز کاملا دست‌ساز است و ابعادش بر اساس علم اعداد تنظیم شده است. این میز تداعی‌کننده جعبه آینه‌های قدیمی است که هنوز هم توسط دستشفروش‌ها در معابر و کوچه و بازار قدیمی برای نمایش و فروش زیورآلات و به اصطلاح چیزمیزهایی مثل انگشتر و تسبیح و گردنبند و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میز، نماینده شیرهای اساطیری ایران

این میز نماینده شیرهای اساطیری ایران است با این تفاوت که این شیر پنج پا دارد و سر شیر، شیر آب است و برآمده از بازی با کلمه «شیر» است. پنج پا به این خاطر که اگر دو پای چپ میز به سمت غرب و دوپای راست آن به سمت شرق باشد‌، پای وسط دقیقا بر جغرافیای ما ایستاده یا اگر دو پای عقب میز نماد گذشته و دو پای جلو نماد آینده باشد، پای پنجم نماد حال حاضر ما بوده و از سوی دیگر به مجسمه‌های پنج‌پا در ایران هخامنشی و هنر آشور اشاره دارد.

اولین نمایش از خوی، مقبره شمس به قونیه مقبره مولانا

این میز اجزای دیگری مانند لوستر و صندلی دارد که اجزا این پلتفرم را کامل می‌کنند به گفته اسدالهی صندلی سه پا اولین بخشی است که به میز اضافه می‌شود و نام این صندلی شمس است و خاصیت آن، این است که راه می‌رود و قرار است که به همراه مرشدش به جاهای مختلف شهر و کشور سفر کند. اولین نمایش این صندلی قرار است از خوی، مقبره شمس به قونیه مقبره مولانا باشد.

نمایش‌ به جای گالری در رستوران و قهوه‌خانه‌ها

چیزمیز تاکنون در چهار نمایش شرکت داشته است و نمایش‌ها به جای گالری و اماکن هنری در رستوران، قهوه‌خانه و اماکن عمومی و میان توده مردم اتفاق افتاده است. عدد «۳»، «شنیده‌ها حاکی از این است»، «فی روزه» و «چیدمانی از چیز توی میز» عناوین موضوعی این نمایش‌ها بوده‌اند و طراحان با توجه به موضوع به خلق و نمایش اثر پرداخته‌اند. این میز طراحان حوزه‌های مختلف با شیوه بیان و سبک و سیاق متفاوت را در خود جای داده است و در این چهار نمایش بیش از سیصد اثر برای اولین بار به نمایش درآمده‌اند. برنامه بعدی چیزمیز پانزدهم شهریور با نام «تا چشات دربیاد» با موضوع چشم نظر و چشم زخم به نمایش در خواهد آمد.

#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

امیر طباطباییمشاهده نوشته ها

Avatar for امیر طباطبایی

دبیر بام طراحی مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.