کیومرث کیاست

215

کیومرث کیاست از پیشگامان کاریکاتورِ نو در تبریز

کیومرث کیاست در ۱۳۲۷ در تبریز متولد شد و اصول آغازین نقاشی را از پدر آموخت. وی از پیشگامان و بنیان‌گذاران کاریکاتورِ نو در تبریز به‌شمار می‌رود. او از نخستین کسانی است که تصویرسازی مطبوعاتی و کاریکاتور را به طراحی آزاد و نقاشی نزدیک کرد. در اغلب آثار وی، ترکیب و تعادلی هوشمندانه میان فرم هنری و مفاهیم اجتماعی مشهود است. این امر ناشی از مطالعه و مواجهه وی با تاریخ است. او که خود معلم تاریخ هنر هم بوده، همواره هنر را در بستر اجتماعی تحلیل کرده؛ هنرمندی متفکر، صاحب خط و فن و خوش ذوق که هنرش را صرفاً به کاریکاتور و تصویرسازی‌های روشنفکرانه و مطبوعاتی محدود نکرد. او هنرمند پرکاری است که آثار متعددی در زمینه طراحی و نقاشی، تصویرگری کتاب، طراحی جلد کتاب، پوستر و بروشور آفریده است. وی برنده چندین جایزه بین‌المللی کاریکاتور، از جمله اخوتسک ژاپن، تانجون کره جنوبی و غیره بوده و شرکت در بیش از صد نمایشگاه گروهی و انفرادی در ایران، ایتالیا، بلژیک، بلغارستان، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، یوگسلاوی و غیره را در کارنامه خود دارد.

قلمی بیانگر و تخیلی شاعرانه

کیاست در اغلب آثار خود، با قلمی بیانگر و تخیلی شاعرانه، تفسیری متفکرانه از وضع موجود را به تصویر کشیده است؛ از پرتره‌های رنگی اکسپرسیو و پیکرهای درهم پیچیده و موجودات خیالی معلق در فضایی موهوم تا پیکرهای رنجور و زخم‌خورده‌ی سیاه و سفید، همه و همه تفاسیری انتقادی از موقیعت فرهنگی و اجتماعیِ زمان و مکان زیست او هستند. او اعتقاد دارد که فرم و زیبایی‌شناسی اثر محتوا و مفهوم آن را شکل می‌دهد. وی گفته است: «فرم و زیبایی‌شناسی برای من خیلی اهمیت دارد اما به اندیشه و ارائه مفهوم نیز توجه دارم. البته وقتی فرم و زیبایی‌شناسی درست اتفاق بیفتد، خودِ اندیشه و مفهوم نیز در پسِ آن به وجود خواهد آمد. من برای آثارم از یک تکنیک سخت استفاده می‌کنم که جای اشتباه برای هنرمند نمی‌گذارد.»
بستر زندگی و شرایط تاریخی و اجتماعی که کیاست در آن رشد کرده، تأثیر فراوانی در شکل‌گیریِ آثار او داشته است. رضا براهنی درباره وی نوشته است: «کیاست نمونه درخشان یک نقاش بحران‌زده است، بحران از نوع مثبت آن. او صورت طبیعت، سنت و دستاورد فرهنگ.های نقاشی را، هنگام عبور از خلال تفکر، تخیل و تکنیک خود، دگرگون کرده و چهره‌های بدیعی ارائه داده است.»

منابع:
سقراطی، امیر (1395)، شورآفرین خلوت‌گزیده، تبریز، نشر موغام.
وبسایت هنرآنلاین/ مرداد ۱۳۹۶

#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن رسولی

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

یاسمن رسولیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن رسولی

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.