آثار علی گلستانه

91

نمایشگاه منتخبی از آثار علی گلستانه در پروژه‌های 009821

نقاشی‌های علی گلستانه مضامینی چون منظره‌های طبیعی و فعالیت‌های روزمره انسانی‌ را نمایش می‌دهند؛ البته نه یک بازنمایی صرف، که دخل و تصرف ناشی از نگاه هنرمند در آثار کاملا مشهود است. نگاهی که نشات گرفته از جهان‌بینی او بر مطالعه طبیعت است. کلی‌نگری او در برخورد با عناصر، با پرهیز از جزییات و در پیوستگی موضوع نمایان است و گویی ادراک جزییات را از چشمان بیننده طلب می‌کند؛ در پس هر لکه رنگ و هاشوری، جزییاتی نهفته است.

انتخاب رنگ با نگاهی فوویستی

لکه‌های بزرگ و کوچک رنگی، رنگ‌های تخت (که البته حضور همیشگی ندارند) و ایجاد نور و سایه با هاشورهای قوی و پر قدرت، از خصوصیات آثار علی گلستانه است. او در انتخاب رنگ، با نگاهی فوویستی به سراغ پالت می‌رود، اما با هاشورهایی که روی آن‌ها می‌زند، از صراحت رنگ کاسته و رنگ‌ها را خاموش می‌کند تا ارجحیت را به خطوط بخشیده و خصلت اکسپرسیو آن را نشان می‌دهد. خط و رنگ در آثار او در وضعیت همنشینی و جانشینی قرار دارند. خطوطی که گاه در تایید لکه‌های رنگی هستند و در مواقعی به شکل هاشورهای تند و تیز، جانشین رنگ و نور و سایه می‌شوند. این شکل از برخورد، حکم ساده‌سازی یا استلیزه‌ کردن عناصر و فرم‌ها دارد، که در پس آن تاکیدی بر کلیت اثر نهفته است. این ساده‌سازی‌ها که منجر به شکل‌گیری فرم‌های متفاوت می‌شود، عناصری از موضوع کلی اثر را با بیانگری آشکار نمایان می‌سازند.

بارز بودن روند تولید اثر

آن‌چه در کارهای گلستانه بارز است، روند تولید اثر است. لکه‌های رنگی، خطوط محیطی و هاشورها، ایده‌ها و اتودهای اولیه در لایه‌های زیرین خود را نمایان می‌کنند و گویی هنرمند در تعاملی صمیمی، در پی نشان دادن قدم‌های اولیه تولید اثر خویش است. اثری که در شکل نهایی خود، در مرز بین نقاشی و طراحی‌ در حرکت است و با حضور هاشور خطی یا لکه‌های رنگی وجه اشتراکی پیدا می‌کند. او این فرآیند را با ببینده شریک می‌شود و از مخاطب دعوت می‌کند چشم‌انداز پیش رو را از نو بسازد.

#بام_گردی
دبیر: محمد شمس

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام




محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.