تهدید مطبوعات و عدم استیضاح رضاخان

57

تهدید مطبوعات و عدم استیضاح رضاخان

درگيری اقليت مجلس پنجم شورای ملی با ژنرال رضاخان، رئيس الوزراء و وزير جنگ، كه از هفتم مرداد ماه 1303 (7 اگوست 1924) آغاز شده بود، در 18 مرداد شدت يافت. ده روز پیش از آن، اقليت مجلس از جمله ملك الشعراء و مدرس، سردار سپه رضاخان پهلوی را عدم اعتنا به قانون اساسی و اتخاذ سیاست نادرست در امور داخلی و خارجی استيضاح كرده بودند. روز هشتم مرداد بيشتر روزنامه‌های تهران كه تحت نفوذ دولت بودند، اتهامات اقليت را نادرست خواندند و «استيضاح» را «افتضاح» ناميدند.

ملك الشعرای بهار تنها فرد حضور یافته در جلسه مجلس

اين وضعيت تا هفدهم مرداد ادامه يافت و در اين مدت بسياری از مديران نشريات مخالف رضاخان و ديگر مخالفان مورد تهديد قرار گرفته و يا بازداشت شده بودند. در روزی كه قرار بود به استيضاح رسيدگی شود، پيش از تشكيل مجلس، عده‌ای به منازل اعضای اقليت مجلس، از جمله حائری‌زاده و مدرس رفته و آنان را كتك زده و تهدید کرده بودند. بنابراين از ميان امضاكنندگان استيضاح، تنها ملك الشعرای بهار در جلسه مجلس حضور يافته بود و استيضاح مطرح نشد و بايگاني گرديد. رئيس الوزراء (رضاخان پهلوی) تقاضای رای اعتماد كرد و به اتفاق آرا تاييد شد.

تهدید و تعطیل شدن نشریات

رضاخان پس از اين پيروزی تصميم به تشكيل كابينه جدید گرفت. در نهایت، مجلس پنجم موجبات انتقال حکومت قاجار به پهلوی را فراهم ساخت و مطرح شدن این مسأله در مجلس با اکثریت قاطع نمایندگان همراه شد. مخالفت نمایندگان جریان اپوزیسیون، محمد مصدق، آیت‌الله مدرس، ملک‌الشعرای بهار و تقی زاده هم کارساز واقع نشد و پایان کار حکومت قاجار که البته با رفتن احمدشاه عملا رخ داده بود، رسما اعلام و سلطنت پهلوی آغاز شد. در این زمان نیز بسیاری از نشریات تهدید و تعطیل شدند.

#بام_تاریخ
دبیر: زروان روح‌بخشان

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام


زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for زروان روح‌بخشان

سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.