پرنده‌های سبک‌بال

135

به مناسبت روز جهانی صلح

در سراسر جهان کبوتر را نماد صلح می‌دانند. رهاسازی کبوترها به صورت نمادین، در بسیاری از مراسم در فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف دیده می‌شود. همچنین کبوتر نمادعشق، پاکی و آرامش نیز بوده است. این نماد در جاهای زیادی به چشم می‌خورد؛ از عشق یونان باستان تا غسل تعمید مسیحیان و یا در ژاپن باستان که نماد پایان جنگ بوده است. چنین است که پس از جنگ جهانی دوم، یکی از آثار چاپ لیتوگرافی معروف پابلو پیکاسو با عنوان «کبوتر» (Dove) برای کنگره جهانی صلح پاریس در سال 1949 انتخاب شد.

پیکاسو مجموعه «کبوتر صلح» (Peace Dove) را در سال 1949 به پایان رساند و یکی از آثار این مجموعه در مجمع صلح جهانی برلین در سال 1952 به نمایش درآمد. کبوتران صلح پیکاسو با سادگی و ظرافت مفاهیم صلح، آرامش و شادمانی ناشی از آن را به تصویر کشیده است. در امتداد همین آثار، مجموعه «کبوتر و زن» شکل گرفت؛ تصاویری که حاصل حرکت ملایم خط بر صفحه هستند.

پیکاسو و صلح

جنگ داخلی اسپانیا نقش مهمی در تغییر دیدگاه پیکاسو داشت. به گفته دانیل هنری کانویلر، پیکاسو تا آن زمان «غیرسیاسی‌ترین مردی» بود که می‌شناخته است. او می‌گوید: «پیکاسو هرگز به سیاست فکر نکرده بود، اما جنگ داخلی او را از این سکوت بیرون کشید و باعث شد او مدافع صلح و آزادی شود». پیکاسو به نماد ضد فاشیسم و به ویژه نماد هنرمندان و روشنفکران مبارز علیه فاشیسم تبدیل شد. در پایان جنگ جهانی دوم به حزب کمونیست پیوست و بین سال‌های 1948 و 1951، در تعدادی از کنگره‌های صلح جهانی در وروتسواو، پاریس، شفیلد و رم شرکت کرد.

از پرنده پیکاسو برای در طراحی پوستر کنگره صلح پاریس سال 1949 استفاده شد و نه تنها نماد کنگره‌های صلح بلکه نماد آرمان‌های صلح جهانی گردید. کنگره موندیال پارتیزان‌ها در پاریس در بیستم آوریل همان سال افتتاح شد. یک روز قبل، فرانسوا ژیلو، همراه پیکاسو، چهارمین فرزندش را به دنیا آورد که نامش را پالوما (در اسپانیایی به معنای کبوتر) گذاشتند. در کنگره صلح سال 1950 در شفیلد از پیکاسو خواسته شد که سخنرانی کند و او هم کوتاه توضیح داد که چگونه پدرش به او نقاشی از کبوترها را آموخته بود. او گرفت: «من از زندگی در برابر مرگ دفاع می‌کنم. من طرفدار صلح در برابر جنگ هستم.»

روز جهانی صلح

در سال 1982، سازمان ملل متحد روز بیست و یکم سپتامبر را روز جهانی صلح دانست. از آن زمان تا کنون، مردم کشورهای مختلف با شعارهایی چون «نه به جنگ» و «نه به خشونت» این روز را گرامی می‌دارند. این امر گاهی منجر به به یک آتش‌بس موقت در مناطق جنگی و کمک‌های بشردوستانه شده است.

.

بام تاریخ
بهمن تندرکیا

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.