نیایش با سیاه‌ها

166

در زادروز مارک روتکو

درباره نیایشگاه روتکو (Rothko Chapel)

کلیسای روتکو یک فضای معنوی با کاربردهای متفاوت است؛ مکانی برای گردهمایی یا خلوت‌گزینی افراد مختلف. این بنا به کانونی برای تجمع گروه‌های مختلف تبدیل شده است؛ از فعالان اجتماعی و حقوق مدنی و محیط زیست تا گروه‌هایی با عقاید و مذاهب مختلف که برای مراقبه و نیایش به این مکان می‌آیند. دلیل این امر سکوت گیرا و آرامش حاکم بر این فضاست که ناشی از طراحی هوشمندانه معماری و همچنین حضور تابلوهای بزرگ مارک روتکو بر دیوارهای آن است. از سوی دیگر این مکان مورد توجه هنرمندان بسیاری بوده و انواع اجراهای صدا و موسیقی را در خود دیده است.

بیرون بنا، ابلیسک شکسته بارنت نیومن بر فراز حوض قرار دارد. این مجسمه به دکتر مارتین لوتر کینگ، جونیور، تقدیم شده است، که زندگی خود را وقف خدمت به مردم برای دستیابی به عدالت اجتماعی کرد.

کلیسای کوچک روتکو با مساحت 6000 فوت مربع (معادل 557 و نیم متر مربع) در سال 1972 در هیوستون تگزاس افتتاح شد. این بنا به عنوان فضایی با نور طبیعی برای نمایش نقاشی‌های روتکو طراحی شد؛ چهارده نقاشی بزرگ بسیار تیره و تقریبا سیاه مارک روتکو بر دیوارهای بنا قرار دارد. فیلیپ جانسون، هوارد بارنستون و یوجین اوبری معماران این پروژه بودند. البته خیلی زود معلوم شد که روشنایی نورگیر مرکزی منجر به کنتراست بصری بیش از حد و همچنین آسیب احتمالی به آثار هنری تیره و تاریک نقاش می‌شود. چند اصلاح، از جمله یک پارچه و یک لایه مات معلق در زیر نورگیر قرار گرفت که از نقاشی‌ها در برابر شدت نور محافظت می‌کرد، اما هدف اولیه بنا را مختل کرد.

امروزه با استفاده از ابزار پیشرفته اصلاح نور و جلوگیری از تابش پرتوهای مضر، نورگیر اصلاح شده و تصویر و فضایی نزدیک به طرح اولیه در این فضا ایجاد شده است.

بام نقاشی
گردآوری و ترجمه: بهار وفایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.