نمایشگاه “تاسیان” و “میدان قدیسین”
منتخب این هفته گالریگردی ما به دو نمایشگاه “تاسیان” امیر سقراطی
در گالری هما و “میدان قدیسین” علی فاضلی در گالری طراحان آزاد تعلق
دارد. “تاسیان” در ادامه نمایشگاه قبلی سقراطی یعنی “بسامد سکوت”
که در گالری دستان برپاشده بود، سه مشخصه اصلی دارد:
اول استفاده از خطوط و رنگ سیاه که از سبقه گرافیستی و کاریکاتوریستی
او میآید؛
دوم شلختگی و لجام گسیختگی هنرمندانه که از میل او به نقاشی و
کمرنگتر کردن شاخصه اول میآید؛
سوم تداعی چاپ و مخصوصا چاپ سنگی که شاید ریشه در حال و هوای
پژوهشی و مطبوعاتی او داشته باشد و یا جغرافیای زیستی او. عناصری
مانند گل و ماهی و پرنده که بنمایههای تصویری ایرانی دارند، شاکله اصلی
آثار او هستند و به نظر میآید سعی دارد طراحی را در وسعت گستردهتری
زندگی کند و آن را به شکل معاصرتری ارائه نماید.
گالری گردی
“میدان قدیسین” نمایش آثار علی فاضلی با استفاده از طراحی و نور به
گمانم از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ چراکه قدم در منطقهای قرار داده
که تا همین گذشته نه چندان دور جزء خطوط قرمز محسوب میشد و البته
اکنون نیز او به واسطه زیرکی و آگاهی از عرصه مذکور وارد عمل شده و
سعی کرده بیان قطعی و نهایی نداشته باشد و بیشتر توپ را وارد زمین
مخاطب اندازد و او را به پرسشگری و چالش دعوت نماید.
به نظر میآید از لحاظ تاریخی ما در موقعیتی قرار گرفتهایم که کمکم
میشود با رویدادهای دهه اول انقلاب با رویکردی پژوهشی, پرسشگرانه
وارد عرصههای جدیدی از مواجه شدن در مدیاهای مختلف شد.
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.,
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.