هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

منتخب نمایشگاه‌های هفته گذشتهتوسط : در:

منتخب نمایشگاه‌های هفته

منتخب نمایشگاه‌های هفته


نمایشگاه “تاسیان” و “میدان قدیسین”

منتخب این هفته گالری‌گردی ما به دو نمایشگاه “تاسیان” امیر سقراطی
در گالری هما و “میدان قدیسین” علی فاضلی در گالری طراحان آزاد تعلق
دارد. “تاسیان” در ادامه نمایشگاه قبلی سقراطی یعنی “بسامد سکوت”
که در گالری دستان برپاشده بود، سه مشخصه اصلی دارد:
اول استفاده از خطوط و رنگ سیاه که از سبقه گرافیستی و کاریکاتوریستی
او می‌آید؛
دوم شلختگی و لجام گسیختگی هنرمندانه که از میل او به نقاشی و
کمرنگ‌تر کردن شاخصه اول می‌آید؛
سوم تداعی چاپ و مخصوصا چاپ سنگی که شاید ریشه در حال و هوای
پژوهشی و مطبوعاتی او داشته باشد و یا جغرافیای زیستی او. عناصری
مانند گل و ماهی و پرنده که بن‌مایه‌های تصویری ایرانی دارند، شاکله اصلی
آثار او هستند و به نظر می‌آید سعی دارد طراحی را در وسعت گسترده‌تری
زندگی کند و آن را به شکل معاصرتری ارائه نماید.

گالری گردی

“میدان قدیسین” نمایش آثار علی فاضلی با استفاده از طراحی و نور به
گمانم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه قدم در منطقه‌ای قرار داده
که تا همین گذشته نه چندان دور جزء خطوط قرمز محسوب می‌شد و البته
اکنون نیز او به واسطه زیرکی و آگاهی از عرصه مذکور وارد عمل شده و
سعی کرده بیان قطعی و نهایی نداشته باشد و بیشتر توپ را وارد زمین
مخاطب اندازد و او را به پرسشگری و چالش دعوت نماید.

به نظر می‌آید از لحاظ تاریخی ما در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که کم‌کم
می‌شود با رویدادهای دهه اول انقلاب با رویکردی پژوهشی, پرسشگرانه
وارد عرصه‌های جدیدی از مواجه شدن در مدیاهای مختلف شد.

#بام_گردی
دبیر: مهدی مشایخی

 

امیر سقراطی

امیر سقراطی

 

امیر سقراطی

امیر سقراطی

 

امیر سقراطی

امیر سقراطی

 

امیر سقراطی

امیر سقراطی

 

علی فاضلی

علی فاضلی

 

علی فاضلی

علی فاضلی

 

علی فاضلی

علی فاضلی

 

علی فاضلی

علی فاضلی

 

علی فاضلی

علی فاضلی

 

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.,

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.