همراهی شوم

36

همراهی شوم

روز اعلام ابداع دوربین عکاسی در آکادمی اختراعات فرانسه، همزمانی عجیبی پیدا می‌کند با دیگر دست‌ساخته جدید انسان یعنی کُلت جیبی. قیاسی که در وهله‌های مختلف تاریخی میان دوربین عکاسی و تفنگ، چه به لحاظ مکانیسم فنی و چه از نظر وجوه تجاوزگرانه و پیامدها و کارکردهای ثانویه آن‌ها، انجام می‌گیرد، چندان هم قیاس مع‌الفارغی نمی‌نمایاند. هرچند به‌وسیله‌ عکاسی این امکان به‌وجود آمد که با ثبت وقایع و پیامد‌های ناشی از جنگ‌ها و تکثیر تصاویر و ارسال آن، از طریق تحریک احساسات عمومی، به کاهش اثرات ناشی از تکرار احتمالی آن‌ها کمک شود، ولی به موازات آن، امکان وارونه جلوه‌دادن همان رخدادها و مصادره واقعیت نیز ایجاد شد.

عکس‌های زیادی که راجر فنتون، عکاس انگلیسی، از این جنگ گرفت، با توجه به مشکلات فنی و محدودیت‌های تکنولوژیک متعددی که عکاسی در آن زمان داشت، اجازه‌ واکنش سریع و لحظه‌ای را از او سلب می‌کرد

اولین حضور ملموس دوربین عکاسی و نگاه مداقه‌گر آن در قامت یک رزمنده و شاهد عینی جنگ، در شبه‌جزیره کریمه در سال 1853 بود. عکس‌های زیادی که راجر فنتون، عکاس انگلیسی، از این جنگ گرفت، با توجه به مشکلات فنی و محدودیت‌های تکنولوژیک متعددی که عکاسی در آن زمان داشت، مانند طولانی بودن مدت ‌زمان نوردهی و تجهیزات غول‌پیکر اولیه، اجازه‌ واکنش سریع و لحظه‌ای را از او سلب می‌کرد. آن هم در معرکه‌ای مانند جنگ که رخدادها بدون توجه به سرعت همراهی عکاسی، یکی پس از دیگری به‌وقوع می‌پیوستند و دوربین عاجز از همراهی و همزمانی تام با آن بود.

شاید یکی از دلایل عمده‌ای که در اغلب عکس‌های فنتون بازنمایی ماهیت فجایع جنگ کمتر دیده می‌شود، همین نکته باشد. از طرفی هم این شیوه‌ عکاسی خنثی در ترسیم چهره کریه و خشن جنگ، مورد پسند اداره جنگ زمان نیز بود و هست. دوربین‌های عکاسی، اولین تجارب همرزمی خود با اسلحه‌ها را از سر می‌گذراندند. ابداعی که همواره از دوشادوشی با همرزم بیرحم‌تر خود عقب می‌ماند یا عقب نگه داشته می‌شد. کریمه و مناطق همجوار، محدوده‌ای وسیع و همواره ملتهب بوده که مجادلات سیاسی و نظامی در آن، نه محدود به این سال‌های اخیر است و نه محدود به عمر پیدایش تصاویر فوتوگرافیک.
#بام_عکاسی
دبیر: هوفر حقیقی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

هوفر حقیقیمشاهده نوشته ها

Avatar for هوفر حقیقی

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.