سال‌های دور از خانه!

52
گورهای ۵۰۰۰ ساله مهاجران سیبریه در صربستان

سال‌های دور از خانه!
گورهای ۵۰۰۰ ساله مهاجران سیبریه در صربستان

قبرهای ۵۰۰۰ ساله و شگفت‌انگیز “مهاجران روسی” در صربستان کشف شدند. استخوان‌های پوشیده با خاک سرخ مردان درشت هیکل که توسط باستان‌شناسان در دو تپه در ویودینا واقع در بخش شمالی جمهوری صربستان کشف شده‌اند، احتمالا متعلق به افرادی هستند که تقریبا ۵۰۰۰ سال پیش از جلگه‌های جنوبی روسیه یا اوکراین به آنجا رسیده بودند.
هدف از این تحقیق، بررسی دو تپه بزرگ به قطر ۴۰ متر و ارتفاع ۳ تا ۴ متر واقع در منطقه سایکسکا (در ناحیه خودمختار ویودینا) و پایین رود تیزا در لبه غربی جلگه اوراسیا بود. در هر کدام از آنها دو محفظه تدفین بزرگ چوبی وجود داشت. هر دو تپه در دو مرحله ساخته شده بودند. در مرحله اول یعنی زمانی که اولین مردگان در حدود سال ۲۹۰۰ تا ۳۰۰۰ پیش از میلاد فرضی مسیح به خاک سپرده شده بودند، ابعاد تپه‌ها بسیار کوچک‌تر بوده است. در مرحله دوم یعنی پس از حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال و زمانی که دومین تدفین در آنها انجام شد، قطر و ارتفاعشان به طور قابل توجهی افزایش یافت.

دکتر پیوتر ولادارچک از موسسه باستان‌شناسی و قوم‌شناسی آکادمی علوم لهستان که از رهبران کاوش نیز هست، گفت: «رنگ قرمز برخی از استخوان‌ها که به دلیل استفاده از خاک سرخ برای پوشاندن یا احتمالا رنگ‌آمیزی اجساد مردگان بوده است، بسیار جلب توجه می‌کند.» وی تاکید کرد: «این رنگ در آن زمان مقدس بوده و در مراسم تشییع جنازه استفاده می‌شده است. این آیین مذهبی با جوامع ساکن در مناطق جلگه‌ای اروپای شرقی در ارتباط است. لازم به ذکر است که بقایای استخوان‌ها، متعلق به مردان قوی هیکل با قد بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر است که از متوسط قد ساکنین این منطقه از اروپا در آغاز هزاره چهارم و سوم، بلندتر است.»
دکتر ولادارچک در گفت‌وگو با نماینده روزنامه لهستانی اذعان داشت: «در آغاز هزاره چهارم و سوم (حدود ۵۰۰۰ سال پیش)، یک جامعه عشایری از جلگه های جنوبی روسیه و اوکراین وارد اروپا شدند. باستان‌شناسان از آنها به عنوان فرهنگ یامنایا یاد می‌کنند که وضعیت فرهنگی اروپا را به طور قابل توجهی تغییر دادند. تپه‌های کشف شده در ویودینا، غربی‌ترین مقبره‌های جامعه عشایری فرهنگ یامنایا به شمار می‌آیند.»

یافته‌های به دست آمده از بررسی‌های ژنتیکی بقایای استخوان‌ها، نشان می‌دهند که این افراد یا از شرق آمده بودند و یا از نوادگان مستقیم تازه واردان بوده‌اند. به منظور تعیین رژیم غذایی آن‌ها نیز، نمونه‌هایی برای آنالیزهای ایزوتوپی از استخوان‌ها گرفته شد. نتایج حاکی از آن بود که این جوامع گوشت زیادی مصرف می‌کردند، زیرا در حرفه دامداری اشتغال داشتند. علی‌رغم انجام حفاری بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ میلادی، در حال حاضر محققان تنها تعدادی از آنالیزهای تخصصی را به اتمام رسانده‌اند. این پروژه با همکاری موزه ویودینا انجام و توسط مرکز ملی علوم، تامین اعتبار شد.

بام خبر
دبیر خبر: فرهنگ پارسی‌کیا
تهیه و تنظیم خبر: مینا پیغمبریان
منبع خبر: سایت rg.ru

فرهنگ پارسی‌کیامشاهده نوشته ها

Avatar for فرهنگ پارسی‌کیا

بام خبر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.