بدون عنوان 2006

49

بدون عنوان 2006

زیگمار پولکه (Sigmar Polke)، نقاش و عکاس آلمانی (1941 – 2010) هنرمندی شناخته شده در استفاده از ابزار و مواد متنوع است. او فارغ از محدودیت تکنیکی، در بیان حالات از ابزار خارج از عرف سنتی و مرسوم طراحی استفاده کرده و به واسطه انتخاب ابزار مناسب، در طراحی فضای مثبت و منفی، توازنی نورانی از فضایی خیال‌انگیز ایجاد کرده است. تصویری که از پاشیدن مایع سفیدکننده با استفاده از حرکات قلمو بر روی کاغذ عکاسی ایجاد شده، موجب خلق طرحی متشکل از لکه‌ها و خطوطی متوازن از ثبت حرکت نور و زمان گردیده است.

درک طراحی هنرمند، فراتر از خودسامانی سوررئالیستی در جایگاهی مابین تفکر منطقی و حرکات اتفاقی خلسه‌وار به بیان انگیزه‌های درونی انجامیده است

گویی طراح با تداعی حرکت موزون نقطه‌ها و خطوط در تیرگی، بیننده را به تماشای آسمان شبی پرستاره دعوت می‌کند. هنرمند در طراحی انتزاعی خود، کهکشانی از ستاره‌ها و ثبت حرکت نور را خلق کرده است. پولکه در این مجموعه بعد زمان را بر سطح دوبعدی به تصویر کشیده است. این هنرمند پیشرو در زمان خود با استفاده از حرکات اتفاقی ماده سفیدکننده شیمیایی، طرحی انتزاعی خلق کرده که علاوه بر انتزاعی بودن بیانگر عواطف نیز هست؛ او با کنترل آگاهانه حرکتی تصادفی، عواطف ناخودآگاه بیننده را نیز برمی‌انگیزد.

او از طراحی محض فارغ از تصورات منطقی و یا تعریف شده ازسنت طراحی پرداخته و گویی به دنبال مسیری برای دستیابی به خلاقیت بوده اس پولکه با استفاده از بداهه‌پردازی به عنوان روشی در طراحی، به بیان تصور یا حالات ذهنی خود در خلاصه‌ترین حالت رسیده و انگار می‌خواسته تا حدی به ناخودآگاه خود نزدیک شود خودانگیختگی و اتفاق مشخصه اصلی آثار این مجموعه است. درک طراحی هنرمند، فراتر از خودسامانی سوررئالیستی (Surrealist automatism) در جایگاهی مابین تفکر منطقی و حرکات اتفاقی خلسه‌وار به بیان انگیزه‌های درونی انجامیده است. انگیزشی که احساس یا پنداری از واقعیت تحریف شده را بر بیننده عیان می‌کند.
#بام_طراحی
نویسنده: انیس تبرایی

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

انیس تبراییمشاهده نوشته ها

Avatar for انیس تبرایی

بام طراحی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.