ضرورت چارچوب فکری جدید در اقتصاد دیجیتال

29

ضرورت چارچوب فکری جدید در اقتصاد دیجیتال

در مطالب قبلی به هنر دیجیتال و همگرایی آن با تکنولوژی و تجارت در دنیای امروز پرداختیم. در همین راستا به نظر می‌رسد برای تکمیل آنچه ذکر شد، جست‌وجو برای بالفعل کردن پتانسیل‌های خلاقانه و نوآورانه هنر و تکنولوژی در اقتصاد جهانی دیجیتال در قالب یک چارچوب فکری ضروری باشد. محرک سیاسی-اجتماعی “خلاق بودن” برای بهره‌وری اقتصادی در دنیای دیجیتال، ممکن است بر دیگر دغدغه‌های فرهنگی و زیبایی شناختی سایه افکند. یک راهکار پایدار برای همسو کردن هنر و تکنولوژی همزمان باید ناظر بر رویکردهای بنیادی نیز باشد که فرآیند یادگیری را در دنیای دیجیتال از طریق هنر و تکنولوژی ممکن سازد؛ رویکردی فلسفی و متمرکز بر مسیرهایی که در آن اصول کار و تمرین خلاقانه همزمان حساسیت‌های فرهنگی و زیبایی شناسی را نیز تحریک کند.

پیوند هنر و تکنولوژی نیاز به مرحله گذاری دارد که همزمان با ایجاد دسترسی گسترده برای همه، به عنوان یک هدف ایدئال، در سیستم‌های آموزشی نیز نهادینه شود

برای رسیدن به این جایگاه، ابتدا باید مشکلات دسترسی به آموزش و تکنولوژی دیجیتال برطرف شود. در ادامه، هدف باید یافتن راه‌هایی باشد که تصورات و تخیلات خلاقانه را از طریق هنر و تکنولوژی پرورش دهد و این جز با پیاده‌سازی گسترده مناسبات هنر و تکنولوژی، به‌صورت همزمان و از پایه در نظام‌های آموزشی، میسر نمی‌شود. این رویکرد در نهایت منجر به نهادینه شدن نگرش، برخورد و فهم دنیای دیجیتال می‌شود و سردرگمی افراد را تا حدی برطرف می‌کند. در این مرحله است که دغدغه‌های فرهنگی و زیبایی شناختی مجال بروز می‌یابند.

به طور خلاصه، پیوند هنر و تکنولوژی نیاز به مرحله گذاری دارد که همزمان با ایجاد دسترسی گسترده برای همه، به عنوان یک هدف ایدئال، در سیستم‌های آموزشی نیز نهادینه شود. هدف نهایی به‌وجود آوردن شبکه‌های خلاق به منظور یادگیری و آموزش، بدون غفلت از ارزش‌های فرهنگی و زیبایی شناختی برای دنیای دیجیتال است.
منبع:
www.tandfonline.com
#بام_اقتصادهنر
دبیر: هژیر کهریزی
تصاویر:


برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

هژیر کهریزیمشاهده نوشته ها

Avatar for هژیر کهریزی

دبیر بام اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.