از خطوط سیاه و سفید تا مضامین زیست محیطی

52

مارک ماژوسکی/از خطوط سیاه و سفید تا مضامین زیست محیطی

مارک ماژوسکی (Marc Majewski) نویسنده و تصویرگر فرانسوی مقیم برلین است. در کودکی اشتیاق به طراحی و نقاشی را از طریق مواجهه با آثار گوستاو دوره، موریس سنداک و نقاشان نمادگرا کشف کرد. پس از اخذ مدرک ادبیات و هنر به مدت دو سال در رشته تصویرسازی و نقاشی تحصیل کرد. اولین کتاب مارک، “یک سفر زیبا” (Un Beau Voyage)، در سال 2016 منتشر شد. او در مصاحبه‌ای، در پاسخ به این سئوال که امیدوارید با هنر خود به چه چیزی برسید، می‌گوید: «تا کنون بیشتر برای کتاب‌های کودکان کار کرده‌ام و علاقمندم کارم را به قالب‌های جدید مانند مد، اشیا یا طراحی صحنه گسترش دهم.

یکی از اهداف فعلی من به‌عنوان تصویرگر، توسعه داستان‌های موثر و کتاب‌های مصور بیشتر است که شامل موضوعات فمینیستی، زیست‌محیطی و امثال آن است. اخیراً ناشری به من گفته که ادبیات کودک مکانی برای این گونه فعالیت‌ها نیست، اما من اصلاً موافق نیستم. به نظر من کتاب جایی برای سوال، کنجکاوی، دفاع و مبارزه است و کتاب‌های ادبی کودکان و به طور کلی کتاب‌های تصویری، مکان اصلی آن است. هرچه بیشتر کار می‌کنم، بیشتر از خودم درباره معنای تصویرگر بودن سؤال می‌کنم و بیشتر سعی می‌کنم از آنچه برای نمایش انتخاب می‌کنم آگاه باشم.»

مارک علاقه زیادی به محیط زیست دارد و عاشق نقاشی مناظر و دنیای طبیعی است

او در مورد روند شکل‌گیری کتاب‌هایش چنین توضیح می‌دهد: «معمولاً با پیش‌طرح‌های کوچک در دفترچه طراحی شروع می‌شود که بیشتر اوقات همراهم است و هر زمان که ایده‌ای به ذهنم خطور کند، یک نقاشی کوچک می‌کشم تا آن را به خاطر بسپارم. من بیشتر از تخیلم استفاده می‌کنم، اما گاهی دوست دارم از زندگی، طبیعت، موزه‌ها، خیابان‌ها و کافه‌ها الهام بگیرم. من یک استوری‌بورد کوچک از کل کتاب می‌کشم تا ایده کلی از ترکیب‌بندی‌ها و ریتم تصاویر داشته باشم.

ابتدا یک طرح ساده سیاه و سفید می‌کشم تا ببینم آیا کار می‌کند یا نه و چه تصاویری باید جایگزین یا اصلاح شوند. وقتی استوری‌بورد را کامل می‌کنم، دوباره طرح‌هایم را روی کاغذهای بزرگ‌تر یا بوم برای نقاشی نهایی می‌کشم. مارک علاقه زیادی به محیط زیست دارد و عاشق نقاشی مناظر و دنیای طبیعی است. کتاب جدید او، “آیا زمین احساس دارد؟” (DOES EARTH FEEL?) در سال 2021 توسط هارپر کالینز منتشر شد. او گرچه با روش‌های دیجیتال هم کار تصویرگری می‌کند، اماعاشق کار کردن با رنگ و قلم‌مو است.
#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور
تصاویر:


برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

سمیه علپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.