یو مینجون/هنرمند واقع‌گرای منفی‌نگر

164

یو مینجون

«آثار من در مورد عذاب اساسی ناشی از انسان بودن و احساس گیجی متاثر از زندگی در اجتماع است.»
یو مینجون نقاش به سال ۱۹۶۲ در هیلونگ‌جیانگ چین متولد شد. این هنرمند معاصر به استفاده مبتکرانه‌ از خودنگاره‌ها شناخته می‌شود و در گروه هنرمندان واقع‌گرای منفی‌نگر (Cynical Realism) چین دسته‌بندی می‌شود.
آثار رنگارنگ او از چهره‌هایی که به شکلی دیوانه‌وار و مالیخولیایی در حال خندیدن هستند، تحت ‌تاثیر سوررئالیسم و پاپ آرت است؛ این چهره‌ها عموما در راستای نقد اجتماعی و سیاسی تاریخ چین و قوانین هنر غرب تفسیر می‌شوند. این در حالی است که یو مینجون می‌گوید: «من تلاش می‌کنم دنیا را معنی کنم هیچ نکته‌ منفی و نامعقولی در کار من وجود ندارد.»

«اعدام»، سیاسی‌ترین اثر مینجون

در پی مشاهده جولان رژیم دیکتاتوری در چین و به‌خصوص قتل‌عام معترضان در میدان تیان‌آن‌من، مینجون در دهه‌های بعد از هنر برای درک بهتر تغییرات اجتماعی کشورش استفاده کرد. سیاسی‌ترین اثر وی با عنوان «اعدام» در سال ۱۹۹۵ به پایان رسید؛ صفی از مردان نیمه برهنه و خندان در کنار دیواری قرمز و مردان دیگری در مقابل که با تفنگ‌های خیالی، آنها را هدف گرفته‌اند. حالت پیکر و چهره‌ها به گونه‌ای است که گویی این امر برای جلادان نوعی بازی شادی‌آور است.

جزییات اثر از جمله تشابه رنگ دیوار نقاشی با رنگ دروازه تیان‌آن‌من و افرادی که طی اعتراضی مسالمت آمیز با هجوم نظامیان به قتل رسیدند، نشان می‌دهد که این اثر تحت‌ تاثیر کشتار دانشجویان جوان و کارگران چینی خلق شده ‌است. مینجون معتقد است: «اگر در وضعیتی هستید که نمی‌توانید تغییرش دهید، خندیدن تنها واکنش ممکن است، اما در صورتی که شمار بالایی از افراد شروع به خندیدن کنند، به نیرویی محکوم کننده برای ایجاد تغییر تبدیل خواهند شد.»

نقد وضع موجود از طریق نقیضه سازی(Parody)

او با قرار دادن چهره خود با خنده‌ای احمقانه به جای شخصیت‌ها و عناصر نظام قدرت و سرمایه و همچنین آثار مشهور تاریخ هنر، از طریق نقیضه سازی (Parody) به نقد وضع موجود پرداخته است. شاید مخلوقات یو مینجون عاری از خرد و ذکاوت احمق‌های شکسپیر باشند و پیچیدگی‌های وضعیت انسان در پس‌ خنده‌هایشان پنهان مانده باشد، اما همین مساله می‌تواند نشان‌گر جامعه‌ای باشد که منتقدانش سکوت اختیار کرده‌اند.
منابع:
www.artnet.com
www.ft.com
www.wengcontemporary.com
www.publicdelivery.org
#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن شاپوری

تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

یاسمن شاپوریمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن شاپوری

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.