سباستیانو سالگادو

53

سباستیانو سالگادو، برنده جایزه صلح ناشران آلمان

برنده جایزه صلح ناشران آلمان سال ۲۰۱۹ نه ادیب و نویسنده است، نه سیاستمدار یا روزنامه‌نگار؛ سباستیانو سالگادو، عکاس برزیلی است. او نخستین عکاسی است که این جایزه معتبر آلمانی را تصاحب می‌کند.
سباستیانو سالگادو که دکترای اقتصاد دارد، در یک ماموریت کاری برای بانک جهانی، به کشورهای مختلف سفر می‌کرد. در یکی از همین سفرها به آفریقا به عکاسی روی آورد. او از سال ۱۹۷۴ به آژانس عکاسی سیگما و از سال ۱۹۷۹ به آژانس عکس مگنوم ملحق شد، اما در ادامه آژانس عکس خود را به نام «تصاویر آمازون» دایر کرد.

پرتره‌های زنان و کودکانی که خانه و کاشانه خود را ترک کرده و در جست‌وجوی پناهگاهی امن، آواره شده بودند.

با شروع اعتراض‌ها به حکومت دیکتاتوری در برزیل در ۱۹۶۹ به فرانسه مهاجرت کرد و ساکن پاریس شد. به نقاط مختلف جهان سفر کرد و زندگی انسان‌ها در فقر و جنگ و مهاجرت را ثبت کرد. مهاجرت و مهاجران یکی از موضوعات مهم قاب‌ دوربین سالگادو بود. مارگوت کلینگزپورن، مدیر آژانس عکس فوکوس در هامبورگ، درباره وی می‌گوید: «سالگادو یک شخصیت بزرگ و انسان‌گراست؛ فردی شجاع و متعهد که اخلاق کاری و اخلاق انسانی در او یکی شده است.» در سال ۲۰۰۰ مجموعه‌ای از عکس‌هایش از پناهجویان به کمک سازمان ملل و یونیسف به نمایش درآمد. سالگادو دراین پرتره‌ها زنان و کودکانی را به تصویر کشیده بود که خانه و کاشانه خود را ترک کرده و در جست‌وجوی پناهگاهی امن، آواره شده بودند.

طبیعت، دل‌مشغولی اصلی سالگادو

بعدها پاسداری ازطبیعت، دل‌مشغولی اصلی سالگادو شد، و این همان چیزی است که او را از دید داوران جایزه صلح ناشران آلمان، سزاوار دریافت جایزه صلح کرد. او در یکی از سفرهای کاری خود به محل اسرارآمیزی تحت عنوان گودال جهنمی طلا در دهکده سراپلادا (Serra Pelada) در برزیل رفت؛ جایی که در آن پنجاه هزار نفر کارگر با کوله‌ای بردوش از نردبان‌های طویل بالا می‌رفتند. مثل ارتشی از مورچگان که با توانایی اندک کیسه‌های بزرگی را جابه‌جا می‌کنند.

سالگادو توضیح می دهد که هر مرد اجازه داشته تنها یک کیسه را برای خود نگه دارد که احتمالا فقط خاک بوده، اما ممکن بوده تکه‌های طلا هم در آن پیدا شود. سالگادو می‌گوید: «من به آغاز تاریخ برگشتم. می‌توانستم صدای طلا را بشنوم که در وجود این مردان زمزمه می‌کرد.» سرانجام معدن سرا پلادا به دلیل کوشش‌های مختلفی که از طرف انجمن‌ها و افراد حامی حقوق بشر مثل سالگادو انجام گرفت، بسته شد و رویدادها و تصاویر این مکان خاص که به گودال جهنمی معروف بود، به تاریخ پیوست.
منابع:
Artsy.net
Artnet.com
Dw.com
Akkasee.com
#بام_عکاسی
دبیر: فاطمه پزشکی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

فاطمه پزشکی مقدممشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه پزشکی مقدم

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.