هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

حراج‌های اینترنتی علیه کنترل‌های همه‌جانبهتوسط : در:


حراج‌های اینترنتی علیه کنترل‌های همه‌جانبه

حراج‌های آنلاین در مقایسه با حراج‌های سنتی قدمتی ندارند، اما در همین زمان اندک نیز ابزارهایی کاربردی در اختیار مخاطبانشان قرار داده‌اند؛ امکان جست‌وجو در میان تعداد قابل توجهی از آثار هنری بر اساس سبک، دوره زمانی و یا قیمت، حضور در حراج‌های مختلف بدون نیاز به سفر و نیز پیشنهاد آثار هنری بر مبنای سابقه علاقمندی‌ها و خریدها. علاوه بر این، به نظر می‌رسد هنرهای دیداری یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید اینترنتی باشند تصاویر نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و عکس‌ها به راحتی می‌توانند روی وب‌سایت به اشتراک گذاشته شوند. پس چرا به رغم مزایا و پتانسیل‌هایی که ذکر شد و نیز گسترش اینترنت و تجارت الکترونیک، متقاعد کردن گالری‌ها برای برگزاری حراج‌های آنلاین سخت بود؟ جواب این است؛ نوسانات بازار هنر.

قیمت اثر هنری به شدت ذهنی، نسبی و دائم در نوسان است

بر خلاف محصولاتی مانند شمش آهن، کتاب، و بی‌شمار کالایی که قیمت جهانی مشخصی دارند، قیمت اثر هنری به شدت ذهنی، نسبی، وابسته به عناصر متفاوت و دائم در نوسان است. بنا به نظر منتقدان، برگزاری نمایشگاه‌ها و خریدهای سلبریتی‌ها از متغیرهای تاثیرگذار بر تعیین قیمت اثر هنری هستند. به گفته یکی از اقتصاددانان برجسته بازار هنر: “یک مسئله مضحک درباره دنیای هنر وجود دارد- این‌که اکثر افراد به سلیقه هنری خودشان اعتماد ندارند.”

اگر یک اثر هنری به قیمت پایینی به فروش برسد و یا برای مدت زمان زیادی به فروش نرود، نشانه‌ای مبنی بر کاهش علاقه بازار نسبت به آن تلقی می‌شود و قیمت کارهای بعدی آن هنرمند افت می‌کند. اگر مجموعه‌داری یک اثر هنری را بخرد و بعد از چند ماه، با همان قیمت و یا حتی بالاتر، آن را بفروشد، یک امتیاز منفی برای شهرت و اعتبار هنرمند است. بنابراین، به منظور کنترل بازار هنر، نظارت مستقیم و همه جانبه بر آن، برای گالری‌ها و حراج‌ها حیاتی بود. به همین دلیل، ایده حراج اینترنتی، که مغایر با کنترل‌ و نظارت‌ مستقیم است، برای آن‌ها وحشتناک و غیرقابل پذیرش بود.

پی‌نوشت: منبع تصاویر و قیمت‌ها سایت فروش اینترنتی Artsy.net است.

تصاویر:
تصویر اول: تابلو Show Stopper اثر Craig Alan
تصویر دوم: عکس Young Velvets, Young Prices, Hat Fashions III اثر Norman Parkinson
تصویر سوم: عکس Miss Butterfly ، اثر Shadi Ghadirian
تصویر چهارم: تابلو Moonlight in Taos اثر Miguel Martinez
تصویر پنجم: مجسمه Lost Direction 501 اثر Urs Lüthi

#بام_اقتصادهنر
دبیر: هژیر کهریز

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

مجله آنلاین

هژیر کهریزیAuthor posts

دبیر بام اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.