شارل بودلر/من زخم و چاقو هستم؛ قربانی و جلادم

105

من زخم و چاقو هستم؛ قربانی و جلادم

شارل بودلر را یکی از مهم‌ترین شاعران عصر مدرن می‌دانند. شاعر، نویسنده و منتقدی که در اوج دوره نمایش فردیت مدرن، موضعی سوای دیگر همتایانش اخذ کرد و انزوا را برگزید. البته که او دچار تناقض و دشواری بود؛ از تنهایی در هراس بود و توامان تنهایی خود را می‌جست. چنان‌که ژان پل سارتر گفته: «او دنبال شگفتی خود می‌دوید بی آن که هرگز به آن دست یابد. بودلر کسی است که انتخاب کرده خود را چنان ببیند که گویی دیگری است و زندگی او داستان این شکست است.»

بودلر نهم آوریل ۱۸۲۱ میلادی، برابر با ۲۰ فروردین ۱۲۰۰ شمسی، در پاریس متولد شد. در شش سالگی پدرش را از دست داد. یک‌سال بعد، مادرش با سروانی به نام ژاک اوپیک ازدواج کرد. او که همواره از این پیوند ناخشنود بود، در یازده سالگی با خانواده به لیون مهاجرت کرد. در مدرسه شبانه‌روزی با همکلاسی‌های خود سازگاری نداشت و دچار کشمکش‌های زیادی بود و در آوریل ۱۸۳۹، همان سالی که باید دیپلم می‌گرفت، از مدرسه اخراج شد. شارل در ۲۱ سالگی ازدواج کرد. او علاوه بر شعر به نقد ادبی و هنری روی آورد. شارل بودلر از مهم‌ترین ادیبان مکتب سمبولیسم بود. او در سال ۱۸۶۷ و در ۴۶ سالگی، از دنیا رفت. بودلر اولین کسی بود که واژه مدرنیته را در مقالات خود به‌کار برد. ویکتور هوگو درباره او گفته است: «با شعر بودلر هیجان تازه‌ای در نظم فرانسه راه یافته است.»

بودلر کار خلاقانه را متناسب و در راستای اندیشه انتقادی می‌دانست

زندگی غریب و عقاید و اندیشه‌های متناقض بودلر همواره مورد بحث منتقدان و صاحب‌نظران بوده و اشعار وی و مفاهیمی که به آن پرداخته، بر آثار بسیاری از ادیبان و هنرمندان و متفکران، از جمله والتر بنیامین و سارتر، تاثیر گزارده است. بودلر در مقاله «نقاش زندگی مدرن» نوشته است: «شاعر یعنی هنرمند خلاق، فارق از رسانه‌، انسانی است دو وجهی که هم احساس کرده و هم احساسات خود را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ اندیشه انتقادی او پشتیبان کار خلاقه‌ [هنری]‌ اوست و این دو نه تنها از هم جدا نیستند، بلکه بدون یکدیگر امکان زیست ندارند.» پس بودلر کار خلاقانه را متناسب و در راستای اندیشه انتقادی می‌دانست.

تصاویر:
۱- عکس اثر اتین کارژات
۲- نقاشی اثر گوستاو کوربه
۳- طراحی اثر ژرژ روشگروس
 ۴- نقاشی اثر امیل دروی
۵- چاپ اثر ادوارد مانه
۶- نقاشی اثر فلیکس والوتون 
۷- چاپ اثر آگوست بروئه
۸- تصویرسازی اثر فلیکس براکمون برای مجموعه شعر گلهای شر
۹- دست‌نوشته بودلر، صفحه اول کتاب گل‌های شر
۱۰- عکس اثر نادار

#بام_تاریخ
دبیر: زروان روح‌بخشان

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.



زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for زروان روح‌بخشان

سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.