حراج‌های اینترنتی علیه کنترل‌های همه‌جانبه

10

حراج‌های اینترنتی علیه کنترل‌های همه‌جانبه

حراج‌های آنلاین در مقایسه با حراج‌های سنتی قدمتی ندارند، اما در همین زمان اندک نیز ابزارهایی کاربردی در اختیار مخاطبانشان قرار داده‌اند؛ امکان جست‌وجو در میان تعداد قابل توجهی از آثار هنری بر اساس سبک، دوره زمانی و یا قیمت، حضور در حراج‌های مختلف بدون نیاز به سفر و نیز پیشنهاد آثار هنری بر مبنای سابقه علاقمندی‌ها و خریدها. علاوه بر این، به نظر می‌رسد هنرهای دیداری یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید اینترنتی باشند تصاویر نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و عکس‌ها به راحتی می‌توانند روی وب‌سایت به اشتراک گذاشته شوند. پس چرا به رغم مزایا و پتانسیل‌هایی که ذکر شد و نیز گسترش اینترنت و تجارت الکترونیک، متقاعد کردن گالری‌ها برای برگزاری حراج‌های آنلاین سخت بود؟ جواب این است؛ نوسانات بازار هنر.

قیمت اثر هنری به شدت ذهنی، نسبی و دائم در نوسان است

بر خلاف محصولاتی مانند شمش آهن، کتاب، و بی‌شمار کالایی که قیمت جهانی مشخصی دارند، قیمت اثر هنری به شدت ذهنی، نسبی، وابسته به عناصر متفاوت و دائم در نوسان است. بنا به نظر منتقدان، برگزاری نمایشگاه‌ها و خریدهای سلبریتی‌ها از متغیرهای تاثیرگذار بر تعیین قیمت اثر هنری هستند. به گفته یکی از اقتصاددانان برجسته بازار هنر: “یک مسئله مضحک درباره دنیای هنر وجود دارد- این‌که اکثر افراد به سلیقه هنری خودشان اعتماد ندارند.”

اگر یک اثر هنری به قیمت پایینی به فروش برسد و یا برای مدت زمان زیادی به فروش نرود، نشانه‌ای مبنی بر کاهش علاقه بازار نسبت به آن تلقی می‌شود و قیمت کارهای بعدی آن هنرمند افت می‌کند. اگر مجموعه‌داری یک اثر هنری را بخرد و بعد از چند ماه، با همان قیمت و یا حتی بالاتر، آن را بفروشد، یک امتیاز منفی برای شهرت و اعتبار هنرمند است. بنابراین، به منظور کنترل بازار هنر، نظارت مستقیم و همه جانبه بر آن، برای گالری‌ها و حراج‌ها حیاتی بود. به همین دلیل، ایده حراج اینترنتی، که مغایر با کنترل‌ و نظارت‌ مستقیم است، برای آن‌ها وحشتناک و غیرقابل پذیرش بود.

پی‌نوشت: منبع تصاویر و قیمت‌ها سایت فروش اینترنتی Artsy.net است.

تصاویر:
تصویر اول: تابلو Show Stopper اثر Craig Alan
تصویر دوم: عکس Young Velvets, Young Prices, Hat Fashions III اثر Norman Parkinson
تصویر سوم: عکس Miss Butterfly ، اثر Shadi Ghadirian
تصویر چهارم: تابلو Moonlight in Taos اثر Miguel Martinez
تصویر پنجم: مجسمه Lost Direction 501 اثر Urs Lüthi

#بام_اقتصادهنر
دبیر: هژیر کهریز

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

هژیر کهریزیمشاهده نوشته ها

Avatar for هژیر کهریزی

دبیر بام اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.