نمایشگاه آثار آمنه زمانی در گالری طراحان آزاد و آثار مریم صباغپور در گالری اُ
این هفته به دو نمایشگاه آثار آمنه زمانی در
گالری طراحان آزاد و آثار مریم صباغپور در
گالری اُ میپردازیم.
” دار ” عنوان نمایشگاه آمنه زمانی در گالری
طراحان آزاد است که به سبب تکنیک، فرم و
شیوه ارائه قابل توجه و چشمگیر، توانسته
نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
دوگانههای مرگ و زندگی، گذشته و آینده،
زمان و مکان، از دست رفتن و ثبت شدن، دار
ثمربخش و دار ویرانگر به واسطه عکسهای
خانوادگی مومیایی شده در جعبههای آهنین
از جنس تفنگ و تانک و نورهای رنگی و آوای
عربی پخش شده در گالری، عناصری هستند
که آمنه زمانی با تکنیک جذاب و اثرگذار و چیدمان
مرکزی، مخاطب را به طواف به دور آن هدایت
میکند.
گرداگرد عناصر حامل تصاویر شخصی در فضایی
غریب گشتن، ما را به تامل در نشانههایی
وامیدارد که برآمده از تجربه زیسته جمعی است.
آثار مریم صباغپور با عنوان “روزی که خرگوش بودم”
نمایشگاه دوم آثار مریم صباغپور با عنوان “روزی
که خرگوش بودم” است. او جزو معدود نقاشان
جوانی است که کاراکترهایش خنثی نیستند و
در چهرهشان بیانی گویا از آنچه درونشان میگذرد
هویداست؛ تا جایی که چنان اغراقآمیز به نظر
می رسند که تصویرسازیهای اکسپرسیو پس از
جنگ دوم را تداعی میکنند. جالب آنکه در این آثار،
حیوانات هم بهسان انسانها دارای چهرهای با بیان
عاطفی هستند.
آثار او تراژیک هستند و بیانگر تلخکامیها و ترسها
و نگرانیهای آدمی؛ مواجهه با آنچه در مقابل
آرزوهایش بهدست آورده است. اما شیوه بیانش با
رویکردی فانتزی و کاریکاتورگونه به طنزی سیاه میماند
و بدین شکل از زهر تلخ تراژدیاش کاسته میشود .
نکته دیگر در آثار او پیوندی است که میان همه عناصر
تصویرش شکل گرفته و انسان و حیوان و اشیاء در هم
گره خورده و یکی شدهاند و تراژدی مذکور، کل جهان
او را در بر میگیرد. “روزی که من خرگوش بودم” دومین
نمایشگاه انفرادی مریم صباغپور در گالری اُ است.
عکس بیشتر:
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.