همگرایی هنر، تجارت و تکنولوژی
گالریهای آنلاین هنری نابرابری در بازار هنر را از طریق تسهیل دسترسی هنرمندان به دنیای هنر کاهش میدهند. اگرچه تجربههای اخیر تجارت آنلاین هنری نشان میدهد که همچنان حمایت یک نهاد قدرتمند در دنیای هنر و تجارت، نقش مهمی در موفقیت پلتفرم آنلاین ایفا میکند. نمونه Artsy به عنوان ارائه دهنده اطلاعات بازار هنر و نیز یک فضای خرید و فروش آنلاین، یک مثال شاخص از یک کسب و کار است که سعی دارد بر بازار آنلاین هنر مسلط شود. با کسب حمایت افراد مشهور و کارآفرینان، Artsy موفق شد سرمایه اولیهاش را به بیش از پنج میلیون دلار افزایش دهد. اگرچه دنیای اطلاعات و ارتباطات میتواند منجر به تمرکززدایی قدرت در بازار هنر شود، اما تجربههای اخیر نشان میدهد که سرمایهگذاریهای کلان، قدرت و فعالیتها را در یک پلتفرم متمرکز میکند.
عدم وابستگی به روابط حاکم بر بازار سنتی هنر منجر به وابستگی جدیدی بین هنر، تجارت و تکنولوژی میشود
تجارتهای آنلاین هنری با ایده عدم وابستگی به مراکز تثبیت شده بازار هنر شکل گرفتند، اما نمونه Artsy نشان داد که در طول مسیر پیشرفت و گسترش، وابستگیهای درونی خاصی شکل میگیرد که ناشی از همگرایی روزافزون دنیای هنر و تجارت است. در دنیای اقتصاد دیجیتال، افرادی از بازار هنر به دنبال کسب سهمی از این تجارت هستند. همکاری اخیر بین Sotheby’s و EBay شروع عصری بود که در آن مراکز سنتی بازار هنر و شرکتهای بزرگ تکنولوژی و پلتفرمهای آنلاین با هدف جذب مخاطبان جدید همکاری میکنند. با ورود بازیگرهای جدید دنیای تکنولوژی به دنیای هنر، مانند Amazon Art، رقابت در بازار هنر هر روز سختتر و شدیدتر میشود.
همگرایی بین هنر و تجارت، دنیای هنر را دستخوش تغییراتی میکند، به شکلی که پیوسته در پیوند با بازرگانی و تکنولوژی تغییر شکل میدهد. عدم وابستگی به روابط حاکم بر بازار سنتی هنر منجر به وابستگی جدیدی بین هنر، تجارت و تکنولوژی میشود. معمولا کیفیت مدیومهای دیجیتال نیز محرک این همکاری میشود. شراکت اخیر بین Kickstarter، به عنوان یک پلتفرم تامین سرمایه جمعی و Art Basel با هدف حمایت از هنر خلاق شکل گرفت. در این مورد عموم مردم، نه کیوریتوها و دلالان، انتخاب میکنند و تصمیم میگیرند که کدام پروژه منتشر شود، بنابراین میتوان گفت فرآیند تولید و ارائه اثر هنری مردمی شده است. در نهایت، تکنولوژیهای نوین از طریق نمایندگی طیف گستردهتری از هنرمندان و حمایت آنها، زیستبوم بازار هنر را غنیتر و حمایتهای تاثیرگذاری را برای حاشیه بازار فراهم کرده است.
منبع:
Samdanis, M. (2016). “The Impact of New Technology on Art”.
تصاویر از کاتالوگ پروژه مشترک Art Basel و Kickstarter انتخاب شده است.
بام اقتصاد هنر
دبیر: هژیر کهریزی
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشتبام