سقوط ساموتراس از مجموعه نمايشگاه پيش درآمد؛ نمایشگاه آثار فرزانه حسینی

83

نمایشگاه آثار فرزانه حسینی با عنوان سقوط ساموتراس از مجموعه نمايشگاه پيش درآمد در گالری والی

استیتمنت:

سقوط ساموتراس (مجسمه‌ حاضر در این نمایشگاه) ارجاعی به پیکره‌ نیکه‌ی‌ ساموتراس دارد.
نیکه، الهه‌ پیروزی، دختر پالاس و استوکس است که تصویر او در یونان باستان بسیار رایج بود.
او پیروزی را به شکل نمادین با حلقه‌ گلی از گیاه برگ بو در دستانش وعده می‌داد.
بقایای پیکره‌ نیکه‌ی ساموتراس در تاریخ ۱۵ آوریل سال 1863 کشف شد و از سال 1884 در موزه‌ لوور به صورت دائمی به نمایش درآمده است.
این پیکره‌ ساخته‌شده از سنگ مرمر نمایانگر فرود نیکه بر عرشه‌ یک کشتی جنگی است که ملوانانش در نبردی دریایی پیروز شده‌اند. قدمت این پیکره حدود 190 سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده شده است.
در اولین برخورد نزدیک با پیکره‌ نیکه‌ی ساموتراس، فارغ از زیبایی اثر متوجه نقش این الهه در دنیای باستان شدم.

پیکره‌ای زیبا که نوید بخش پیروزی است. پیش از ساخت این پیکره ارجاع دادن به آثار شاخص دنیای هنر را به شکل بازسازی فرمی تجربه کرده بودم، اما این بار محتوای اثر اصلی را نیز دوباره‌سازی کردم.
این تجربه در حقیقت تلاشی برای عینیت‌بخشی به الهه‌ پیروزی در دنیای معاصر است.

اگر الهه‌ پیروزی واقعا وجود خارجی می‌داشت با چه شکل و ظاهری به زمین می‌رسید؟

الهه‌ پیروزی امروزین برایم تصویر پیکره‌ای مثله شده، بی دست و سر و پا را تداعی کرد که در میان نبردهای پی‌درپی دیگر جانی برای نوید بخشی ندارد.
زنی خسته از نبردهای بی‌پایان آدمی‌زادگان. اشرف مخلوقاتی که اختیاردار زمین و آسمان و حتی هم‌نوعان خود است و اختلاف نظر را بر نمی‌تابد.
در چنین فضایی نوید پیروزی چون فریادهای ماهی در تور گیرافتاده‌ای، راه به جایی نمی‌برد. نیکه این بار با گذر از آتش نبردهای مختلف فرود می‌آید تا برای چندی در گوری آرام گیرد.

چند سالی‌ست که سلامت محیط زیست بیش از پیش برایم اهمیت پیدا کرده است.

با این حال، افزودن دغدغه‌ی محیط زیست به فهرست بلند بالای موانع و مشکلات آفرینش آثار هنری، چالشی جدید پیش روی من قرار داد.
استفاده از کاغذهای بازیافتی اولین قدم در این راه بود. وقتی شروع به جمع‌آوری کارتن‌های بسته‌بندی مواد غذایی، دارو، کاغذهای باطله، پاکت سیگار و غیره کردم، ساخت پیکره‌ای با ابعاد بزرگ بلند پروازانه به‌نظر می‌رسید.
استفاده‌‌ مجدد از بخشی از آنچه تا پیش از این هدر می‌رفت برای ساخت اثری هنری قدم بزرگی بود که با همراهی اطرافیان میسر شد.

به نقل از سایت انجمن بازیافت، تولید روز‌ افزون زباله از جمله کاغذ و مقوا و دفع غیر اصولی آن، علاوه بر اتلاف سرمایه‌ ملی باعث از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که با بازیافت تنها بیست‌و‌پنج درصد کاغذ و مقوای موجود در زباله‌ها، می‌توان صدهزار تن کاغذ بازیافتی بدست آورد و به تداوم حیات یک میلیون و هفتصد اصله درخت در سال کمک کرد.

با توجه به گستردگی تخریب کره‌ زمین و حجم انبوه تولید زباله، شاید در نگاه اول، تلاش‌های فردی ما برای حفاظت از محیط زیست ناچیز تلقی شود.

مک مورفی شخصیت اصلی فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید وقتی برای از جا کندن سکوی آبخوری و شکستن شیشه‌ها و فرارکردن موفق نشد و حتی شرط‌بندی را باخت، به بقیه بیماران روانی جمله‌ بسیار تامل برانگیزی گفت:

حداقل من سعی خودم رو کردم.

فرزانه حسینی/ اردیبهشت 1400

عنوان: سقوط ساموتراس
ابعاد: ١١٠/١٨٨/٢٠٠ سانتي متر
تكنيك : تركيب مواد
سال ساخت ٩٨-٩٩

اثر حاضر در گالری والی قابل بازدید است.
تاریخ بازدید: ٣١ ارديبهشت تا ٦ خرداد

فضه زحمتکشمشاهده نوشته ها

Avatar for فضه زحمتکش

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.