صحنه‌آرايی استناد، يا استنادِ صحنه‌آرايی‌ شده

19

صحنه‌آرايی استناد، يا استنادِ صحنه‌آرايی‌ شده


يوآخيم كورتيس و آدرين ساندرگر، در مجموعه «ثبت دوباره»‌ “Double Take”، عكس‌هايی نمادين از تاريخ عكاس را گزينش می‌كنند و پس از بازسازی فيزيكی و صحنه‌آراي شده‌ آن‌ها در يك استوديوی عكاسی، از صحنه‌ ساخته شده عكس می‌گيرند. در واقع پس از اتمام چيدمان صحنه (عكس بازسازی شده)، چند قدم دورتر از موضع، از آن عكس می‌گيرند. دعوتی استعاری برای مواجهه با موضوع، با ديدی كُل‌نگرتر.

عكسی كه بر اساس پيش‌پنداشت‌ها و الگوهای شناختی ‌ما، در ابتدا به عنوان عكسِ پشت‌ صحنه شناسايی می‌شود؛ انگاشتی كه خود تا حد زيادی، به‌واسطه‌ وجود تصاوير شكل گرفته است؛ اشاراتی مستقيم و نقادانه به ساختارهای تثبيت‌شده‌ شناختی و زيبایی‌شناختی متكی بر جهان تصاوير، به‌وسيله‌ محصول همان نظام تصويری، يعنی عكس. این مجموعه مصداق بارز اثبات اين مدعا است كه بازتوليد مكانيكی، با فراتر رفتن از بازتوليد يك وضعيت، می‌تواند منجر به توليد و بازيابی معنا شود.

عكس‌هايی كه با توجه به وجود تفاوت بسيار ميان نيت اوليه عكاس و كاركردهای ثانويه آن‌ها، هر يك مبدل به نمادی تصويری در معرفی شكلی از ارتباط با واقعيت در عكاسی شدند

اين مجموعه جدالی بين وجه شهادت طلب عكاسی و سويه‌ فريبكار آن نيست، بلكه تاكيدی است بر ماهيت دوگانه‌ عكس. يك عكس همان‌قدر كه می‌تواند تاريخ‌ساز شود و پرده از حقايق بردارد، به همان ميزان اين قابليت را دارد كه در كارخانه‌ تاريخ، به كار توليد پرده جهت اختفای حقايق گماشته شود.
هرچند می‌توان هر يك از انتخاب‌ها را نماينده تصوير يك شكل خاص از موضع‌گيری‌ها و اختلافات ايدئولوژيك درون رسانه‌ای، بر سر رسالت غايی عكس دانست، ولی اين درست همان نيروی محرك عكاسی در طول تاريخ بوده است؛ يعنی نزاع بر سر ميزان تملك واقعيت. عكس‌هايی كه با توجه به وجود تفاوت بسيار ميان نيت اوليه عكاس و كاركردهای ثانويه آن‌ها، هر يك مبدل به نمادی تصويری در معرفی شكلی از ارتباط با واقعيت در عكاسی شدند.

اين آثار، فراخوان به پشت صحنه‌ رسانه‌ای است كه به لحاظ شيوه‌ پيوندش با زمان و مكان، ظاهرا پشت صحنه‌ای مكانمند ندارد. دو هنرمند با ساختن عكس‌هایی كه هر يك به گونه‌ای داعيه‌ اتصال با واقعيت را دارند، پيكان انتقادشان را به سوی مفاهيمی چون ميزان ساختگی بودن خودِ عكس، برساختن واقعيت توسط عكس‌ها، ساختگی بودن برخی رخدادها، مصادره‌ تاريخ با حذف يا افزودن عكس‌ها و مسائلی از این دست می‌گيرند. اين مجموعه قطعی‌ترين لحظه‌ها را در نهايت، ماحصل گونه‌ای از ساخت و ساز ذهنی عكاس و انتخاب او، از ميان بي‌شمار انتخاب موجود و در پيش، می‌داند.

#بام_عکاسی
دبیر: هوفر حقیقی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

هوفر حقیقیمشاهده نوشته ها

Avatar for هوفر حقیقی

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.