ویلهلم هاینریش/معروف به Otto Dix

332

ویلهلم هاینریش اتو دیکس

ویلهلم هاینریش اتو دیکس، معروف به Otto Dix، در سال ۱۸۹۱ به دنیا آمد. این نقاش آلمانی بیشتر به دلیل ترسیم بی‌پروا و واقع‌گرایانه جامعه شکست خورده جمهوری وایمار و خشونت‌های جنگ شهرت داشت. پس از به قدرت رسیدن نازی‌ها، آثار وی از مصادیق «هنر فاسد» شناخته شد، و کرسی استادی هنرستان هنرهای زیبا را از دست داد. در سال ۱۹۳۷ نقاشی‌های او در نمایشگاه هنر فاسد به نمایش درآمد و سپس سوزانده شد.
او از کودکی به نقاشی علاقه‌مند بود و بیشتر اوقات، در کارگاه نقاشی یکی از اقوامش به سر می‌برد. اتو دیکس برای یادگیری بهتر نقاشی و هنر به شهر «درسدن» رفت و تحت تأثیر جریان‌های هنری و فکری روز قرار گرفت.

جنبش «عینت نو»

در سال ۱۹۱۸، جنبشی در اروپا شکل گرفت، که با نام «عینت نو»* شناخته و نخستین بار در ۱۹۲۵ با برپایی نمایشگاهی در شهر «مانهایم» معرفی شد.
در این نمایشگاه، آثار هنرمندانی به نمایش درآمد که برخاسته از بطن فرهنگ آلمانی و اکسپرسیونیسم بودند و مشخصه‌های ویژه‌ای داشتند؛ آن‌ها می‌خواستند واقعیت را به گونه‌ای ناپخته و حتی زننده در آثار خویش ارائه کنند.
این آثار در برخی موارد بسیار عکس‌ گونه بود و جنبه دراماتیک آن دوران تاریخی را نشان می‌داد. در این نمایشگاه، افرادی نظیر «گئورگه گراس»، «اتو دیکس»، « هانا هوخ» و « ماکس بکمان» تصاویری عینی و واقع‌گرایانه ارائه کردند. آن‌ها از بی‌رحمی نظامی و مشروعیت آن انتقاد کردند و در آثارشان ناامنی پس از جنگ را به نمایش گذاشتند.

نقاش، چشم جهان است

هنرمندان عینیت نو، هنر چاپ چوب و فلز را در نقاشی به کار گرفتند. این شیوه به دلیل تک‌رنگ بودن و غلبه رنگ سیاه، ابزار مناسبی برای نمایش وحشت جنگ بود. اتو دیکس گفته بود: «نقاش، چشم جهان است.» او نگاهی ژرف داشت و در دوران جمهوری وایمار، از اعماق جامعه تصاویری پدید آورد که سردمداران را به وحشت انداخت. او در ۷۷ سالگی و به سال ۱۹۶۹ در شهر «زینگن» آلمان درگذشت.

*عینیت نو (Neue Sachlichkeit) اصطلاحی‌ است در مورد سبک زندگی عمومی در دوره جمهوری وایمار و همچنین هنر، ادبیات، موسیقی و معماری برگرفته از آن. جنبش عینیت نو واکنشی بود به اکسپرسیونیسم و بر آن بود تا کارکردهای عینی و عملی را در مواجهه با جهان، به‌جای نگرش فیلسوف‌مآبانه و ایده‌آلیستی، برجسته کند.
منابع:
– پارمزانی، لوردانا(۱۳۸۹). شورشیان هنر قرن بیستم، مریم چهرگان و سمانه میرعابدی، تهران، نشر نظر.
-ریچارد، کلود(۱۳۸۳)، سبک‌های هنر از امپرسیونیسم تا اینترنت، نصرالله تسلیمی، تهران، نشر حکایت قلم.

#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن رسولی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

یاسمن رسولیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن رسولی

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.