آثار درسا اسدی در گالری طراحان آزاد
داستان نمایشگاه آثار درسا اسدی از این قرار است
که مادری باکره، تنها بازمانده نسل انسان، در جنگل،
دو دختر به دنیا میآورد و پس از زایمان از دنیا میرود،
اما جنگل منجی نوزادان او شده و آنها را در خاک، مانند
گیاهی پرورش میدهد. آنها رشد کرده و هر کدام مسیری
را پیش میگیرند؛ یکی راه اقیانوس و دنیای زیر آب و آن
دیگری به دنیای زیر زمین . در نهایت سر از دنیای زیرین
در میآورند و به موجودی برتر تبدیل میگردند.
درسا اسدی در اولین نمایشگاه انفرادی خود با چیدمانی
از سازههای سفالین و رنگین روی سه میز، داستان
اسطورهای، ساختگی و خیالی خود را روایت میکند.
روایتی که بدون خوانش استیتمنت، خیلی از آن سر
درنمیآوریم و اتفاقا همین امر، مورد توجه من است.
جایی که بیاطلاع از داستان، تنها نظاره میکنیم و
آنچه ما را با خود همراه میکند، ماجراهای جذاب،
خودبسنده و بینیاز از هر داستان کلی دیگر است.
در مواجهه با جهانی که در برابر ماست، احساس
همزادپنداری میکنیم و کودک درونمان با شوق به
پرواز در میآید؛ جهان دخترکانی بازیگوش، سر زنده،
با نشاط و پرجوش و خروش که فارغ البال با طبیعت
یکی شدهاند.
“داستان بدون فراز و نشیب ال و بل “
دخترکان، فارغ از جنسیت، نماد وجه شورانگیز روح
آدمی هستند؛ پنجرهای باز به نور و رنگ و طربناکی.
سهگانهای که از ما، دختر و طبیعت شکل گرفته بود
به یگانگی بدل میشود. داستان بیفراز و نشیب
است و اسم و رسمی درکار نیست. ال و بل،
نشانهای از رهایی و فرارفتن از خود است. فضای به
تصویر درآمده، جهانی شاد و سرخوش است، حتی
در رودررو شدن با مرگ.
جهان فردوسوار و حوریوش اثر، مخاطب را به
بازیگوشی و قایمموشکبازی با دخترکان پنهان در
پشت درخت وگیاه و مخفی در غار و کوه دعوت
میکند.
نقطه اوج نمایشگاه، نه حکایت هنرمند، که روایتی
است که متاثر از کلیت فضا و جزئیات داستان، در
ذهن مخاطب شکل میگیرد.
روبهروی این چیدمان، یک دفتر بزرِگ سه برگ پارچهای،
منقش به دوخت و دوز قرار دارد که چندان کمکی به
تکمیل یا تفهیم اثر نمیکند و بود و نبودش بر چیدمان
چندان تاثیری ندارد.
عکس بیشتر:
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.