هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مهديه پازوکیتوسط : در:

بام مجسمه پشت بام- معرفی مهدیه پازوکی


مهدیه پازوکی

مهديه پازوكی سال ١٣٥٨ در ورامين، به دنيا آمد
و در سال ١٣٨١ از رشته كارشناسي فرش
دانشگاه هنر فارغ التحصيل شد.
او که دانش‌آموخته رشته فرش بود و با هنرهای سنتی
و قدیمی ایرانی آشنایی داشت،
از فرم‌های هندسی به خوبی بهره گرفت.
آینه عنصر و کارماده اصلی آثار اوست.

استفاده از رنگ به صورت محدود و متناسب
در قالب فرم‌های منظم، یادآور رنگ‌های پنجره‌های
ارسی ایرانی است.
این همه نشان از علاقه و توجه این هنرمند
به هنرهای سنتی ایران دارد.
مهديه با نصب آثارش در كنج سقف يا گوشه‌های ديوارهمان‌طور
كه دراستیتمنت آثارش گفته است:
《به فضاهای مهجورمانده و کمتر دیده‌شده و اصطلاحاً “حاشیه‌‌ای”
اهمیتی دو چندان داده و این‌گونه آثار خود را با فضای پیرامون پیوند
می‌دهد و بیننده را تشویق می‌کند که بر “خلاف آمدِ عادت”
به تمامی زوایای زندگی و هستی توجه کند
و در برابر هژمونی جریان اصلی منفعل نباشد》؛
احجام منظم با فرم‌های بسته‌ متشکل از صدها فرم منظم كوچكتر
که انعكاس زیبایی از همه آن‌چه در پيرامونشان رخ مي‌دهد،
به تصوير مي‌كشند و تکرار می‌کنند.
آثار او مورد توجه هیئت انتخاب نمایشگاه
مجیک آف پرشیا قرار گرفت
و در سال ١٣٩٣ جزو برگزيدگان این نمايشگاه در لندن بود.
او همچنین برگزاري نمايشگاه‌های انفرادي و گروهي
در تهران،اصفهان و دوبي را در کارنامه خود دارد.
مهديه ۳۰ تيرماه امسال بر اثر بيماري سرطان درگذشت.

روحش شاد و یادش گرامی.

#بام_مجسمه
دبیر: فرزانه حسینی

 

عکس بیشتر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

فرزانه حسینیAuthor posts

دبیر بام مجسمه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.