باز هم چالش “رویای آمریکایی”
کاترین اوپی، به عنوان یکی از قابل توجهترین عکاسان آمریکا
در عصر خودش، برای بیش از دو دهه آثاری تولید کرده
که عموماً ایدهآلها، هنجارها، هویت آمریکایی و بهخصوص
مفهوم «رویای آمریکایی» را به چالش میکشد.
او اولین بار در سال ۱۹۹۰ برای سری پرترههای
استودیوییاش با نام «بودن و داشتن»، شناخته شد.
کاترین اوپی در این مجموعه دوستانش و هنرمندانی که از جامعه
هنری طرد شده بودند را به تصویر کشید.
وی همچنین با مسافرت کردن به مناطق مختلف کشور،
گوناگونی مناطق و جوامع مختلف اصلی آمریکایی را بهطور
مستند ثبت کرد؛ به عنوان مثال: سیستم بزرگراههای
لسآنجلس، تیمهای فوتبال دبیرستانی، بازگشایی مربوط
به ریاست جمهوری در ۲۰۰۸ و پارکهای ملی.
در پرترهها و مناظرش، اوپی معمولاً میزانی از شک را با
دستکاری عکسهایش توسط برش زدن، محو کردن،
کلوسآپ یا شاتهای دور و بازی با ترتیبها، در نگاه بیننده
پایهگذاری میکند.
مدیر گالری در این باره میگوید:«این نمایشگاه که عکسهایی
در مقیاس بزرگ و انیمیشنهای استاپموشن را به نمایش
میگذارد، وضعیت کنونی را از هر دو لحاظ سیاسی و
محیط زیستی مورد بحث قرار میدهد.
کنار یکدیگر، این عکسها آمریکای معاصری را به تصویر
میکشند که مناطق بکر آن، توسط سازمانهای مختلف
در دست تخریب است. طبیعتی که دچار تخریبهای قریبالوقوع
بومی و آبوهوایی شده که به طور خاص، مناطق آبخیز
مورد بحث اوپی را در خطر قرار میدهند.»
در نگاه اول، ممکن است عجیب برسد که عکسهای بدنه
کار عکس، کاترین اوپی، روی باتلاقها تمرکز دارد؛ اما به هرحال
اوپی برای به چالش کشیدن کلیشههای زیبایی و جنسیتی
در آثارش شهرت دارد.
اما در نگاهی عمیقتر، اوپی با رد شدن از این مسائل موضوعی
را به میان میآورد که آدمها عموماً اشتباه متوجهش میشوند:
باتلاقها، برخلاف اینکه با اصطلاحات منفی گره خوردهاند، برای
اکوسیستمها مهم و ضروریاند و سازمانهای کنونی با اعمال
خطرناکشان دربرابر باتلاقها و دیگر مناطق آبخیز، به حفاظت
از محیط زیست ضربههای بزرگی میزنند.
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
دبیر خبر: فضه زحمتکش