هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بازگشایی موزه لوور در دوران فاصله‌گذاری اجتماعیتوسط : در:


چه چیزی دوست داشتنی‌تر از بازدید موزه‌ لوور در دوران فاصله گذاری اجتماعی است؟

موزه لوور که روزانه ۳۰،۰۰۰ بازدید کننده داشت، پس از حدود
4 ماه قرنطینه که در این دوران بیش از 40 میلیون یورو ضرر
کرده تنها ۷۰۰۰ بلیط ،برای بازگشایی در روز 6 جولای
فروخته است.

با توجه به این که 75 درصد بازدیدکنندگان موزه لوور از خارج
کشور می‌آیند، رزرو شدن ۷۰۰۰ بلیط رقم شگفت‌انگیزی
نیست و پیش‌بینی شده این رقم در آینده با توجه به توقف
گردشگری، کاهشی ملموس داشته باشد.

اگرچه امکان بازدید از تابلو‌های معروفی چون مونالیزا و
کلکسیون بزرگ عتیقه‌جات لوور وجود دارد، اما 30 درصد
از فضای موزه که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آن‌ها
دشوار‌تر است، از جمله گالری‌های اختصاص یافته به هنر
آفریقا، آسیا، و آمریکا و بخش نگارخانه‌های اسلامی
همچنان بسته است.

البته با توجه به دستورالعمل‌های جدید ماسک اجباری
است و دیگر از سلفی گرفتن‌های گروهی با شاهکار لئوناردو
داوینچی نیز خبری نیست؛بلیط ها به صورت آنلاین رزرو می‌شوند
و بازدید از موزه زمان بندی شده و بازدیدکنندگان باید از مسیرهای
مشخص شده رنگی یک‌طرفه در سراسر موزه پیروی کنند تا از
ازدحام جمعیت جلوگیری شود .

این شرایط جدید باعث شده سکوت و آرامشی ایجاد شود که
بازدید را برای بعضی خواستنی‌تر کند، اما برخی بازدید کنندگان
هیجان سابق را برای دیدن تابلو‌ی مونالیزا دارند که باعث شده
همچنان شلوغ‌ترین بخش موزه باشد .

People visit the Louvre Museum on the museum’s reopening day after months of closure due to lockdown measures to combat the COVID-19 pandemic, in Paris, France on July 06, 2020

PARIS, FRANCE – JULY 06: Visitors wearing face masks take selfies in front of Mona Lisa during the reopening to the public of the Louvre Museum on July 06, 2020 in Paris, France. The Louvre museum has been closed since March 17th due to the Coronavirus (COVID-19) lockdown. The coronavirus (COVID-19) has spread to many countries accross the world, claiming over 534,000 lives and infecting around 11.4 million people. (Photo by Aurelien Meunier/Getty Images)

Leonardo da Vinci, Mona Lisa (1503–1517)

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

 

 

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.