هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

شیرازه هوشیاریتوسط : در:

شیرازه هوشیاری

شیرازه هوشیاری


شیرازه هوشیاری

“شيرازه هوشياری” متولد سال ١٩٥٥ در شهر شيراز است و در شهر لندن زندگی می‌كند.
آثار هوشياری تحت تاثير ميراث فرهنگی زادگاهش و نيز دانش او از تاريخ هنر غرب بوده است.
در طول دو دهه‌ی اخير مجسمه‌سازی او برگرفته از گستره وسيعی از مواد شامل سفال، روی،
مس، برنج، سرب و ورق طلا، آجر(خشت) لعابی و سنگ آهک بوده است.
در اوايل دهه ١٩٨٠ ميلادی پس از ساخت شكل‌های بيومورفيک بزرگ با استفاده از كاهگل در
آثارش به استفاده از روی چكش خورده و مس روی آورد كه طبيعتی بيشتر خطاطانه داشتند.
با گذشت چند دهه، آثار تجسمی او به مرور تحت تاثير زبان جهانی ” انتزاع هندسی” قرار گرفت،
كه ريشه در عمق علاقه و درک و برداشت او از متافيزيک، صوفی گری، عرفان و هنر اسلام داشت.
در طول دهه گذشته و با همكاری “پيپ هورن” معمار، مجموعه‌ای از برج‌های آجری بيضی شكل ساخت.

مضمون آثار شیرازه هوشیاری چیست؟

تعادل ميان تاريكی و روشنايی مضمون اصلی و كليدی آثار هوشياری به حساب می‌آيند و زمين و باد
به عنوان اركان ضروری آثار او در توالی و قدرت شكل‌های مارپيچی قائم به چشم می‌خورند.
خود می‌گويد: “ستون هنگام نزديک شدن انسان و عبور او حركتی تجسمی را به وجود می‌آورد
، و طبيعت دو گانه آن از زمين و وزن را به هوا و سبكی تغيير مي‌دهند.
“كانون تحول: پيشگامان مجسمه‌سازی نوين انگلستان/ صفحه ١٠٦”

تصاویر بیشتر:

 

شیرازه هوشیاری

شیرازه هوشیاری

 

شیرازه هوشیاری

شیرازه هوشیاری

 

شیرازه هوشیاری

شیرازه هوشیاری

 

#بام مجسمه سازی

دبیر: فرزانه حسینی

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.