هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

چرا آثار هنری اینقدر گران هستند؟توسط : در:

مجسمه خرگوش، 1986

مجسمه خرگوش، 1986


چرا آثار هنری اینقدر گران هستند؟

کوتاهترین پاسخ این است: بیشتر آثار هنری گران نیستند.
در می 2019، مجسمه “خرگوش” اثر جف کونز به قیمت 91
میلیون دلار توسط کریستیز به فروش رفت و رکورد گران‌ترین
اثر هنری متعلق به یک هنرمند زنده را به خود اختصاص داد.
این خرگوشِ بزرگِ نقره‌ایِ براق توسط رابرت منوچین، موسس
گالری منوچین در نیویورک، به نمایندگی از استیون کوهن،
میلیونر و سرمایه گذار آمریکایی، خریداری شد.

اگرچه خرگوش کونز رکورد مهمی را در بازار هنر ثبت کرد، اما
حراج‌هایی با این رقام در مقایسه با میلیون‌ها خرید و فروش
دنیای هنر به هیچ عنوان معمول نیست. در سال 2018 ارزش
بازار جهانی هنر –شامل گالری‌ها، فستیوال‌های هنری، و مراکز
حراج- حدود 67 میلیارد دلار برآورد شده است. حراج‌هایی از این
دست توسط گروه کوچکی از مجموعه داران ثروتمند هدایت
می‌شود که ارقام نجومی‌ای را برای آثار گروه کوچکتری از
هنرمندان، که اتفاقا آنها نیز توسط تعداد معدودی از گالری‌ها
عرضه می شوند، پرداخت می کنند.

خرگوش جف کونز رکورددار فروش در بازار هنر

طبق گزارش UBS و Art Basel تنها 2/0 درصد از هنرمندان اثری
دارند که بیش از 10 میلیون دلار فروخته شده باشد، اما 32 درصد
از بازار 63 میلیون دلاری هنر متعلق به آثاری با قیمت بالای 10
میلیون دلار است. با دقت در این آمار پاسخ کوتاهی که در ابتدای
این مطلب ارائه شد ملموس‌تر می شود.

بر اساس آمار و گزارش ها، آثار اغلب هنرمندان زنده هیچگاه در
محدوده بالای 100 هزار دلار معامله نمی‌شود و گالری‌هایی نیز
که از این هنرمندان حمایت می‌کنند روز به روز کمتر می‌شوند.
تعداد انگشت شماری از هنرمندان زنده رامی­‌توان نام برد –کونز،
دیمین هرست، و یایویی کوزاما- که مشهور و ثروتمند باشند. در
قدم اول، یک هنرمند برای ورود به بازار هنر چاره‌ای ندارد جز اینکه
گالری‌ای را برای نمایش آثارش پیدا کند و این فرآیند سخت‌تر از آن
چیزی است که به نظر می‌رسد. در مطالب بعدی بیشتر به ساز و
کار بازار هنر می‌پردازیم.

تصاویر:

 

مجسمه خرگوش، 1986

مجسمه خرگوش، 1986

 

Robert Mnuchin

Robert Mnuchin

 

Steven A. Cohen

Steven A. Cohen

 

Damien Herst

Damien Herst

 

Yayoi Kusama

Yayoi Kusama

 

#اقتصاد_هنر

دبیر بام اقتصاد هنر: هژیر کهریزی

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.