هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

حراج‌های اینترنتیتوسط : در:

حراج‌های اینترنتی

حراج‌های اینترنتی


حراج‌های اینترنتی

از زمان ظهور اینترنت دنیا شکل و شمایل دیگری پیدا کرد. هنر و بازار هنر نیز
عمیقا از اینترنت و فضای مجازی متاثر شد. تا حدود 5 سال پیش، اکثر گالری‌ها
و مراکز حراج به قرار دادن مجموعه‌ها بر روی اینترنت به دیده شک می‌نگریستند.
ارزش یک نقاشی یا یک مجسمه معمولا به یکتایی آن گره می‌خورد، اثری
منحصر به فرد بود که برای همه غیر قابل دسترس باشد جز صاحبش. ساخت
یک نسخه دیجیتال که توسط هرکسی می‌تواند کپی یا پخش شود، کنترل
مالک را بر اثر از بین می‌برد.

علاوه بر این، هنرمندان نیز برای سال‌ها آثار خود را بصورت حضوری به فروش
می‌رساندند. ترس آن‌ها از این بود که قرار دادن تصویر آثار در فضای مجازی،
اثر آن‌ها را کم ارزش کند. توصیه گالری‌ها هم همین بود: راه خاصی برای ارائه
آثار وجود دارد، منتقل کردن حس بهره‌مند بودن از امتیازی ویژه به افرادی خاص؛
حفظ حس نایاب و منحصر به فرد بودن حیاتی است.

تغییر نظم ثابت حراج‌ها

اما نظم مسلط حراج‌ها تغییر کرد. امروزه حراج‌های اینترنتی کمک می‌کنند که رکوردهای
فروش یکی پس از دیگری شکسته شود، حتی زمانی که خریدار نمی‌خواهد
ردپایی از خودش به جا بگذارد. حراج کریستیز.  غیر‌قابل تصور بود که یک مجموعه‌دار اثری هنری
را بدون اینکه آن را از نزدیک ببیند خریداری کند، اما طی چند سال گذشته این روند
تا حدی برعکس شده است، خریداران پشت کامپیوترهایشان هستند. کریستیز، در
ماه مارس امسال اعلام کرد که بعضی از مکان‌هایش در لندن و آمستردام را تعطیل
می‌کند و به دنبال توسعه حراج‌های اینترنتی خودش است. اکثر گالری‌داران از
خودشان می‌پرسند چرا باید با وجود هزینه‌های سرسام‌آور اجاره، به یک فضا
مقید باشند، در حالی که حتی در گالری‌های موفق نیز اکثر اوقات فضای گالری
خالی است.

حرکت به سمت تجارت الکترونیک یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازارها،
و به تبع بازار هنر، در یک دهه گذشته بوده است. به گفته کلیر مک اندرو، اقتصاددان
برجسته بازار هنر، حراج های اینترنتی در کنار Art Fair ها مهمترین روند در بازار هنر
در یک دهه گذشته بوده‌اند. محرک اصلی در این روند، مقبولیت گسترده تجارت
الکترونیک بوده است.

بام_اقتصاد_هنر

#مجله_آنلاین

پی نوشت: منبع تصاویر و قیمت ها سایت فروش اینترنتی Artsy.net است.

تصاویر:

 

عکسی از Richard Avedon، قیمت 50-40 هزار پوند

عکسی از Richard Avedon، قیمت 50-40 هزار پوند

 

عکس Children Camp، اثر Ansel Adams

عکس Children Camp، اثر Ansel Adams

 

تابلو Marine اثر Maurice de Vlaminck، قیمت 160 هزار دلار

تابلو Marine اثر Maurice de Vlaminck، قیمت 160 هزار دلار

تابلو Bull اثر Elaine de Kooning، قیمت 44 هزار دلار

تابلو Bull اثر Elaine de Kooning، قیمت 44 هزار دلار

 

مجسمه Fang Bellows اثر هنرمند ناشناس آفریقایی، قیمت 9600 دلار

مجسمه Fang Bellows اثر هنرمند ناشناس آفریقایی، قیمت 9600 دلار

 

مجسمه Variation of the Theme of the Last Embrace اثر Jacques Lipchitz، قیمت 18 هزار دلار

مجسمه Variation of the Theme of the Last Embrace اثر Jacques Lipchitz، قیمت 18 هزار دلار

 

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

 

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

دبیر بام خبر: فضه زحمتکش

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.