هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

ابرقهرمان‌ها در بوم‌های کوچک استفان ملزلتوسط : در:

استفان ملزل

استفان ملزل


در حالیکه اکثر گالری‌های جهان آرام آرام درحال باز شدن هستند،
نمایشگاهی از آثار استفان ملزل در گالری تازه گشایش یافته نیکولاس کروپ، بازل برپا شده است.

نقاشی‌های استفان ملزل در موقعیتی خاص در تاریخ هنر جهان به مخاطبین اراِئه شده است.
در اواسط دهه 90 میلادی، که به گفته کارولین گلدستین نویسنده ارشد سایت آرت‌نت، نقاشی به عنوان یک کالای معتبر هنری منسوخ شده بود و مردم در حالیکه قرن‌ها نقاشی را یک کالای معتبر می‌دانستند، به نقاشی بی اعتماد بودند. نقاشی کردن به شهامت خاصی نیاز داشت تا مجدداً توجه جدی مخاطبین را به این ژانر جلب کنند. استفان ملزل متعلق به آن نسل از هنرمندان است که در آن زمان، بین 30 تا 40 سال داشت.

آثار استفان ملزل پر از اتفاق‌هایی از جنس عبارات تصویری معنی دارا است.
با بازی ابرقهرمان‌های جهان که با توجه به حافظه‌ی مخاطب به مسخره گرفته شده‌اند و روایتی چندگانه از خود منتشر می‌کنند.

استفان ملزل در تابلویی که زنی با ردی از لباسهای زیرش که بخاطر  تابش آفتاب بر بدن او جایش باقی مانده،
تلاش می‌کند زمان را در اثر خود از قبل وقوع اتفاق در نظر بگیردو این در حالیست که کودکان عریان مفعول نقاشی او هستند و رد ابرقهرمان‌ها با رفتاری عصبی
بر بدن آنها شکل می‌گیرد.

استفان ملزل در آثارش جهان امروز را تنیده به رفتار آلوده جنسی و خیال‌پردازانه تجسم می کند و تلاش می کند مخاطب را با رفتار تصویر خود گیج کرده و به فکر فرو ببرد.

“Stephan Melzl: Helden, Grundanstrich” at Nicolas Krupp Gallery. Photo: Serge Hasenböhler.

“Stephan Melzl: Helden, Grundanstrich” at Nicolas Krupp Gallery. Photo: Serge Hasenböhler.

Stephan Melzl, Gemischte Doppel (2019). Photo: Axel Schneider, courtesy of Nicolas Krupp Galerie.

Stephan Melzl, Gemischte Doppel (2019). Photo: Axel Schneider, courtesy of Nicolas Krupp Galerie.

“Stephan Melzl: Helden, Grundanstrich” at Nicolas Krupp Gallery. Photo: Serge Hasenböhler.

“Stephan Melzl: Helden, Grundanstrich” at Nicolas Krupp Gallery. Photo: Serge Hasenböhler.

Stephan Melzl, Pflicht und Kür (2019). Photo: Axel Schneider, courtesy of Nicolas Krupp Galerie.

Stephan Melzl, Pflicht und Kür (2019). Photo: Axel Schneider, courtesy of Nicolas Krupp Galerie.

Stephan Melzl, Die Lebenden und die Toten (The Living and the Dead) (2020). Photo: Axel Schneider, courtesy of Nicolas Krupp Galerie.

Stephan Melzl, Die Lebenden und die Toten (The Living and the Dead) (2020). Photo: Axel Schneider, courtesy of Nicolas Krupp Galerie.

“Stephan Melzl: Helden, Grundanstrich” at Nicolas Krupp Gallery. Photo: Serge Hasenböhler.

“Stephan Melzl: Helden, Grundanstrich” at Nicolas Krupp Gallery. Photo: Serge Hasenböhler.

“Stephan Melzl: Helden, Grundanstrich” at Nicolas Krupp Gallery. Photo: Serge Hasenböhler.

“Stephan Melzl: Helden, Grundanstrich” at Nicolas Krupp Gallery. Photo: Serge Hasenböhler.

Stephan Melzl, Das geraubte Lächeln (2020). Photo: Axel Schneider, courtesy of Nicolas Krupp Galerie.

Stephan Melzl, Das geraubte Lächeln (2020). Photo: Axel Schneider, courtesy of Nicolas Krupp Galerie.

Stephan Melzl, Kruzifix (2020). Photo: Axel Schneider, courtesy of Nicolas Krupp Galerie.

Stephan Melzl, Kruzifix (2020). Photo: Axel Schneider, courtesy of Nicolas Krupp Galerie.

 

برای خرید پشت بام به لینک زیر مراجعه کنید

خرید نسخه کاغذی

 

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.