هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نهیب شماره صفر منتشر شد / این شماره را از سایت پشت‌بام دانلود کنید.توسط : در:

نهیب شماره صفر را در این لینک دانلود کنیم فصلنامه فرهنگی، هنری / شماره صفر / سال اوّل  / زمستان 1398 

نهیب شماره صفر را در این لینک دانلود کنید
فصلنامه فرهنگی، هنری / شماره صفر / سال اوّل  / زمستان 1398 

فصلنامه‌ی نهیب
در دسترس عموم است.
.
در این شماره بخوانید:
🔸هُــنر به مثابه حرفه؛ هنر به مثابه ذوق
دکتر فواد نجم‌الدین
.
🔸ایستـــادن در موقعیتِ درخشانِ یک آماتورِ خستگی‌ناپذیر، همراه با دشــواری‌هایِ همیشه حرفــه‌ای بودن
نجف شکری
.
🔸گُفت وجو / کارمندی که هُنرمـــند است
گفت و گویِ داوود آجرلو با دکتر بهرنگ صدیقی
.
🔸صدای هنرمند / خارِشِ تَن
محمود محرومی
.
🔸هم این و هم آن، نه این و نه آن
مونس محمودی
.
🔸از ماست که فعلا در کماست!
صالح تسبیحی
.
🔸مارکــوس راتز
مهرو موحدی
.
🔸تصویرگرِ حرفه‌­ای و کتاب تصـویری
دکتر مسعود مجاوری
.
🔸چطور می‌توان نویسـنده شد
لوری مور/ مهسا ملک مرزبان
.
🔸صدای نویسنده / لبه‌ی روشنایی
رضا فکری / الهامه کاغذچی
.
🔸شیــوه‌شناسی / التزامی به حرفه‌ی خلق
جواد سروش
.
🔸حرفه‌ای‌ها / در تبیینِ وضعیتِ دوگانه‌ی شعر
خالق گرجی
.
🔸صدای شاعر / آفتاب به سینه‌ام سنجاق می‌شود
عفت کیمیایی
.
🔸بازخوانی انتقادی شهر

برای دریافت فایل نهیب صفر، از لینک مستقیم زیر استفاده کنید

NAHIBMAG0

 

صاحب امتیاز و سردبیر: امین شاهد
معاون سردبیر: داوود آجرلو
هنرهای تجسمی/ ادبیات / بینارشت های
طراحی و صفح هآرایی: استودیو “نَهیب”
ویرایش و نمون هخوانی متن: کانون ادبی “درنگ”
تصویر روی جلد بخشی از یک چیدمان اثر محمود محرومی است.
همکاران این شماره:
عفت کیمیایی / مهسا ملک مرزبان / رضا فکری / نجف شکری /
دکتر بهرنگ صدیقی / صالح تسبیحی/ دکتر فواد نج مالدین / جواد سروش /
الهامه کاغذچی / مونس محمودی / داوود آجرلو / دکتر مسعود مجاوری آگاه /
مهرو موحدی / محمود محرومی / خالق گرجی / کیوان اصلا حپذیر /

 

طی هماهنگی مجله نهیب و مجله پشت بام
PDF شماره صفر این مجله را در سایت پشت‌بام بصورت رایگان دانلود کنید.

لینک تلگرام نشریه نهیب

https://t.me/nahibmag

اخبارویژه

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.