هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

منبع الهام در آثار منير شاهرودی فرمانفرمائيانتوسط : در:


منبع الهام كارهای من گوناگون است.
در قزوين زندگی می‌كرديم، قبل از جنگ جهانی دوم، زمان كودكی‌ام.

رفتن به بازار، ديدن آن همه زيبايی كه از زير انگشتانِ صنعتگر بيرون می‌آمد؛ پا گذاشتن به خانه أعيان، غرق شدن در كارهايی كه به سفارش انجام شده بود، با آن دقت نظر در هندسه اجسام و تركيب رنگ؛ زيارت از امامزاده و مسجد، با آن هجوم نور و رنگ و انكسار تصاوير، همه بستر ديداری مرا فراهم كرد.

به نيويورک بال كشيدم و به تحصيل هنر مشغول شدم كه در آن سال‌های دهه ٥٠ ميلادی در اوج پويايی بود؛ سرچشمه بسياری از اتفاقات مهم هنری جهان.

هندسه زمان مرا به زادگاهم بازگرداند –دايره و مثلث و مربع– به مشاهدات كودكی‌ام، تجربه حضور در ميان زيبايی بر آمده از اين مرز و بوم. همه چيز معنای تازه‌ای يافت؛ استوانه و منشور و مكعب.

بسيار سفر كردم.

به ميان عشاير رفتم، كرد و لر و بختياری و تركمن و قشقايی، و كارهای دست آن‌ها مرا به تحسين وا داشت. ديگر به آن‌ها به عنوان “هنرهای سنتی” نگاه نمی‌كردم.

سعی من بر اين بود كه جادويشان را دريابم و عناصری كه در خلق زيبايی به كار رفته‌اند را شناسايی كنم. بدين سبب نگرش من به هنر نيز دستخوش تحول شد.

دغدغه‌ام هميشه به وجود آوردن آثاری بوده كه در حين الهام از محيط پيرامونی، معاصر باشد، كه در فرهنگ امروزی جايی باز كند، با جوان سخن بگويد، سالمند را قلقلكی دهد و دامنه ادبيات ديداری را بگشايد.

نگاهی تازه به هنر صنعتگر ايرانی/ منير شاهرودی فرمانفرمائيان/ گزيده آثار منير شاهرودی فرمانفرمائيان ١٣٨٧-١٣٥٧/ نشر نظر

بام مجسمه سازی
دبیر: فرزانه حسینی

 

بام مجسمه‌سازی- آثار منير شاهرودی فرمانفرمائيان

بام مجسمه‌سازی- آثار منير شاهرودی فرمانفرمائيان

بام مجسمه‌سازی- آثار منير شاهرودی فرمانفرمائيان

بام مجسمه‌سازی- آثار منير شاهرودی فرمانفرمائيان

بام مجسمه‌سازی- آثار منير شاهرودی فرمانفرمائيان

بام مجسمه‌سازی- آثار منير شاهرودی فرمانفرمائيان

بام مجسمه‌سازی- آثار منير شاهرودی فرمانفرمائيان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عیدانه پشت‌بام / در چهار بسته فرهنگی هنری

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.