هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان ”کوارتت نگاه” در گالری ایدهتوسط : در:

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان ”کوارتت نگاه” در گالری ایده

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان ”کوارتت نگاه” در گالری ایده


نمایشگاه گروهی نقاشی
با عنوان ”کوارتت نگاه”
گالری ایده
.
گشايش جمعه ۲۵ بهمن ماه
ساعت ۱۶ الی ۲۰ این نمایشگاه تا
۲۹بهمن ماه ادامه دارد.
.
هنرمندان:
مریم مقدم
علیرضا بیداری
روزبه دبیری
گلنار حبیبی

.

گالری ایده

.

کوارتت نگاه

همنوایی چهار نگاه متفاوت؛ نگاه‌هایی که ملودی‌هایشان را روی بوم‌ها جاری کرده‌اند، با سوژه‌هایی متفاوت اما با نگاهی که به لحاظ بصری از وجود یک دنیای مشترک خبر می‌دهد.
فیگورها، طبیعت بی‌جان، تصویرسازی‌هایی که گاه تنه به انتزاع می‌زنند اما دقیق که می‌شویم، حضور واقعیت در آن‌ها را می‌یابیم.
این قاب‌ها از عناصری متفاوت اما از ساخت‌وسازهایی کمابیش مشابه شکل گرفته‌اند که نشان از بستر آموزشی یکسانی می‌دهد.
شاگردانی که به خوبی از استاد آموخته‌اند و از رنگ‌های تخت و تاش‌های پهن قلمو روی بستر بوم بهره گرفته‌اند.
آن‌ها به‌خوبی رنگ را می‌شناسند، از قدرت ضرب‌قلم و توانایی در نگاهی متفاوت به جهان آگاهی دارند.
کوارتت چهارم، همنوایی چهار ساز مختلف است که گرد هم آمده‌اند تا با نواهای مخصوص خود هماهنگی‌ای از رقص فرم، نور و رنگ، تاش‌های تخت و آزاد و زاویه‌های دید بسته و گاه باز با ما سخن بگویند.

هنرمندانی که هر یک به سهم خود نگاهی ویژه به دنیای پیرامونشان داشته‌اند؛ یکی به جزئیات دنیای طبیعت بی‌جان پرداخته و دیگری پیکره‌هایی را ترسیم کرده است که بر سطح زمین در غلتیده یا در حال داستان‌سرایی هستند.
سطوح رنگی وسیع، قدرت قلم‌مو و استفاده زیبا و پخته از رنگ همان چیزی است که خطِ ربط آثار کوارتت چهارم است.
کوارتتی از سازهایی متفاوت که نوایی خوش‌آهنگ را از طریق بوم به گوش و چشم بیننده می‌رسانند؛ در این حین نباید از حضور ناپیدا اما فراگیر استاد نیلوفر قادری نژاد در این نمایشگاه غفلت ورزید.

آرش سلطانعلی
بهمن ماه ۱۳۹۸

گالری ایده

 

اخبار تجسمی را در لینک زیر دنبال کنید

اخبار

برای خرید پشت بام به لینک زیر مراجعه کنید

خرید نسخه کاغذی

 

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.