نسل‌کشی باید متوقف شود!

50

برای غزه در گوگنهایم

موزه گوگنهایم نیویورک در روز یازدهم نوامبر 2023 تبدیل به محل اعتراض شد؛ هشت هنرمند و کنشگر اجتماعی ناشناس در اعتراض به کشتار مداوم کودکان فلسطینی توسط ارتش اسرائیل در غزه، چندین قطعه پارچه را در سرای مرکزی این موزه آویزان کردند. این پارچه‌ها حاوی تصاویر پدر و مادرهای گریان فلسطینی بود که جنازه فرزندانشان را در آغوش گرفته‌اند. این معترضان می‌خواستند با این تصاویر تلخ و سرشار از اندوه و ناامیدی، آرامش موزه را برهم بزنند و توجه عموم را به قتل عام وحشیانه اسرائیل در فلسطین جلب کنند. این تصاویر که مبتنی بر شیوه کار هنرمند خیابانی اسپانیایی، اسکیف اجرا شده، از عکس‌های محمود بسام و بلال خالد روزنامه‌نگاران فلسطینی گرفته شده است.

همبستگی

این اقدام موجی از واکنش‌ها را در میان بازدیدکنندگان برانگیخت و برخی به حمایت از آن‌ها دست و سوت زدند، در حالی که برخی دیگر این لحظه را در دوربین‌های خود ثبت کردند. تلاش یکی از کارکنان موزه برای برداشتن بنرها با مقاومت چند بازدیدکننده مواجه شد و بحث‌های بیشتری را در میان جمعیت برانگیخت. این اعتراض یک اقدام منفرد نبود، بلکه بخشی از یک جنبش گسترده‌تر بود که از همبستگی فلسطینیان حمایت می‌کند. این اعتراض جمعی، یادآور اعتراض مشابه هنرمندان گمنام برای ایران بود.

تاریک شدن

موزه گوگنهایم به دلیل نمایشگاه فعلی آن با عنوان «تاریک شدن: پیکره معاصر در لبه دید» که به بررسی تاریکی بدن انسان و یک مطلب وبلاگی در سال 2016 درباره سانسور در هنرهای اسرائیلی می‌پردازد، به عنوان محل اعتراض انتخاب شد. البته با دخالت پلیس و همچنین پروتکل امنیتی، پس از این اتفاق موزه تعطیل شد، اما کسی دستگیر نشد و همین تعطیلی هم از سوی معترضان به مثابه سانسور تلقی شد.

این گروه معترض در بیانیه‌ای با عنوان «نسل‌کشی باید متوقف شود»، از مردم خواست تا دولت‌های حامی کشتار فلسطینی‌ها را به چالش بکشند. آن‌ها خواستار توقف فوری جنگ و ایجاد آتش‌بس و ارائه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌های غزه شدند. همچنین سرکوب و سانسور نهادی در آمریکا را محکوم کردند.

بام خبر
گروه خبر پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.