مرگ و خشت و آینه

137

ابراهیم گلستان درگذشت

ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز ایرانی درگذشت.
احمدرضا احمدی نقل کرده بود که: «یکی از شاعران معاصر به من می‌گفت: این چه هنرمندی است که نه سیگار می‌کشد، نه تریاک می‌کشد، نه عرق می‌خورد؟!»

ابراهیم گلستان که بی‌شک یکی از تاثیرگذارترین افراد حوزه‌ فرهنگ و هنر ایران محسوب می‌شود، متولد 26 مهر 1301 بود. بیش از نیم قرن است که آثار وی نسل‌های مختلف ایرانی را در عرصه‌های مختلف هنری تحت تاثیر قرار داده است. او اولین مجموعه داستان کوتاه خود را با عنوان «آذر، آخرین ماه پاییز» در اسفند 1327 منتشر کرد.

آثار مستند ابراهیم گلستان

مستند «از قطره تا دریا» (۱۳۳۶) . مستند «یک آتش» (۱۳۳۷) . مجموعه مستند «چشم انداز» (آتش، آب و گرما،…)(۱۳۳۶ تا ۱۳۴۱) . مستند «خراب آباد» (۱۳۴۰) . مستند «خواستگاری» (۱۳۴۱) . مستند «موج و مرجان و خارا» (۱۳۳۷ تا ۱۳۴۱) . مستند «تپه های مارلیک» (۱۳۴۲) . مستند «انجمن های روستایی» (۱۳۴۴) . مستند «خرمن و بذر» (۱۳۴۴) . مستند «گنجینه های گوهر» (۱۳۴۵)

فیلم‌های داستانی ابراهیم گلستان

۱۳۴۱ – دریا (بلند داستانی ناتمام) ۱۳۴۴ – خشت و آینه ۱۳۵۳ – اسرار گنج دره جنی . گلستان اولین کارگردان ایرانی‌ست که برندهٔ یک جایزهٔ بین‌المللی برای فیلمی مستند شده است. ابراهیم گلستان در سال ۱۳۴۰ برای فیلم یک آتش موفق به دریافت مدال برنز از جشنواره ونیز شد.


فیلم سینمایی «اسرار گنج در دره ارواح» گلستان قبل و بعد از انقلاب 1357 توقیف شد. این فیلم روایتی روشنگر و تامل‌برانگیز از پویایی اقشار مختلف جامعه ایران در یک مقطع تاریخی ارائه می‌کند که کارگردان آن را چنین توصیف کرده: «تصویر پیچیده یک موقعیت پیچیده»

بام خبر
بخش خبر پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.