هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام نقاشی و امیلیو ویالباتوسط : در:


امیلیو ویالبا-نفاشی

امیلیو ویالبا

بام نقاشی و امیلیو ویالبا

 

 

بام نقاشی و امیلیو ویالبا: آثار امیلیو ویالبا (Emilio Villalba) را اغلب پرتره‌هایی با ماهیت غیرطبیعی و وهم‌آلود تشکیل می‌دهند. پیچیدگی و تکرار از خصوصیات اصلی آثار اوست.

آن‌ها تحت تاثیر شاهکارهای تاریخ‌هنری و در عین حال بازنمایی وضعیت انسان معاصر هستند.

نقاشی‌های امیلیو عکس العملی است به فشارهایی که همه ما با آن‌ها زندگی می‌کنیم و احساسات، وسواس‌ها، تحریک‌ها و تجویزهای جامعه را بازنمایی می‌کنند.

نقاش، مسحور این آشفتگی در آثارش با تغییرات ظریف، تکرار و جایگزینی در عناصر چهره، تعویض و تغییر فرم، سعی در کشف و بیان احساسات و ایجاد حس ناهنجاری و فشار در مخاطب دارد و این ناهنجاری در اثر زمانی آشکار می‌شود که چیزی آشنا در هم شکسته و در هم آمیخته می‌شود.

 

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

عناصر محو و دفرمه شده اما هنوز قابل تشخیص‌اند. قرارگرفتن در پس زمینه‌ای سرد و تیره آن‌ها را بیشتر برجسته می‌کند.

ویژگی‌های هر فیگور از دیگری متمایز است و علاقه و دلبستگی نقاش به بازنمایی و مهارت وی را آشکار می‌کنند.

چشم، نمادی تکرارشونده و خاص در آثار امیلیو است. چشم‌ها بسته به بستر خود می‌توانند راوی باشند و یا این حس را در مخاطب ایجاد کنند که به او خیره شده‌اند.

شیفتگی امیلیو به چشم‌ها از زمانی شروع شد که او نمیـتوانست چشم را خوب طراحی کند. در نتیجه بارها و بارها به کشیدن چشم‌ها پرداخت.

صفحه‌ای که پر شده بود از چشم را با دایره‌ای به دورشان کامل کرد و در نهایت به یک چهره رسید. این نتیجه بیشتر از یک طراحی آگاهانه، نتیجه یک پروسه بود.

امیلیو ویالبا در سال 1984 در مکزیک به دنیا آمد و سپس در کالیفرنیا به زندگی و تحصیل و کار پرداخت.

.

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

بام نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

 

 

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

 

 

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا-ایران

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

امیلیو ویالبا

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.