اوروزکو/نقاش دیوارهای انقلاب مکزیک

128

«هنر دانشی در خدمت احساسات است.»

«هنر دانشی در خدمت احساسات است.»
خوزه کلمنته اوروزکو به تاریخ ۲۳ نوامبر ۱۸۸۳ در زاپوتلان ال گرانده از توابع مکزیکوسیتی متولد شد.
دوران کودکی اوروزکو مصادف با اوج‌گیری انقلاب مکزیک بود و او شاهد دشواری‌ها و چالش‌های بسیار طبقه کارگر برای گذران زندگی روزمره بود.

در راه مدرسه تماشای هنرنمایی سیاسی کاریکاتوریست مکزیکی، خوزه گوادالوپه، بر ویترین مغازه‌ها هم باعث شیفتگی اروزکو به آثار پوزادا شد و هم آغاز ادراک وی از هنر به مثابه بیانی قدرتمند در راستای شورش سیاسی بود. انقلاب مکزیک دغدغه اصلی تمام افراد آن دوره بود و بالا گرفتن تنش‌ها و درگیری‌های سیاسی سبب بروز مشکلاتی در زندگی شخصی اوروزکو نیز شد.

«اگر انگیزه و خلاقیت از بین برود یا خاموش بماند، جهان از پیشروی باز خواهد ماند.»

«خطاها و اغراق‌ها اهمیتی ندارند. مهم جسارت تفکر با صدای قوی در بیان چیزهایی است که شخص در لحظه ابراز احساس می‌کند؛ شجاعت ابراز و اعلام آن‌چه درست است، بدون ترس از عواقب آن. کسی که انتظار دارد همواره از حق مطلق برخوردار باشد، احمق یا لال است. اگر انگیزه و خلاقیت از بین برود یا خاموش بماند، جهان از پیشروی باز خواهد ماند.»

در ۱۹۲۲ اوروزکو کار در زمینه نقاشی دیواری را آغاز کرد. ایده اصلی این کار مربوط به یک کمپین ابتکاری سوادآموزی بود که توسط دولت جدید انقلابی اجرا شد و استفاده از نقاشی‌های دیواری بر ساختمان‌های عمومی، روشی برای انتشار پیام‌های مبارزاتی بود.

اوروزکو از اعضای اصلی جنبش نقاشی دیواری مکزیک محسوب می‌شود

اوروزکو مدت کوتاهی به این کار مشغول بود، اما به همراه دو نقاش مهم آن دوره، دیگو ریورا و دیوید آلفارو سیکیروس، از اعضای اصلی جنبش نقاشی دیواری مکزیک محسوب می‌شود. با گذشت زمان آثار اوروزکو به دلیل تمرکز بر رنج انسان و خلق صحنه‌های گسترده و پرتنش از زندگی و مبارزات دهقانان و طبقه کارگر، از دو عضو دیگر جنبش متمایز شد و به طور خاص مورد توجه قرار گرفت.

پس از سال‌ها فعالیت هنری و کار در مکزیک به عنوان هنرمندی کم‌ارزش سرانجام در سال ۱۹۲۷ اروزکو به ایالات متحده مهاجرت کرد و در مجموع ده سال در آن کشور ماند. خوزه کلمنته اوروزکو، نقاش دیوارهای انقلاب مکزیک، در سن ۶۵ سالگی به دلیل نارسایی قلبی درگذشت.
منابع:
biography.com
artsandculture.google.com
azquotes.com

#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن شاپوری

تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

یاسمن شاپوریمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن شاپوری

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.