مریلین وارهول

176

مریلین وارهول
از شلیک تا حراج به عنوان گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم

۱) در سال ۱۹۶۴ «دوروتی پادبر» دوست «بیلی نیم» عکاس استودیوی وارهول، تابلوهای سیلک اسکرین «مرلین مونرو» را که تازگی تکمیل شده بودند، می‌بیند و فورا از وارهول می‌خواهد که یک «شات» به این اثر بزند، وارهول به خیال این‌که منظورش این است که می‌خواهد عکس بگیرد، موافقت می‌کند و پادبر هفت تیر کوچکش را از کیف در آورده و به وسط تابلو مریلین شلیک می‌کند و چهار تابلو که پشت سر هم بودند، سوراخ می‌شوند! البته این کار را بعد‌ها به عنوان یک اجرا یا پرفورمنس توصیف کردند.

۲) مجموعه مریلین مونرو شامل پنج اثر بوده است که چهارتای آن در جریان شلیک آسیب می‌بیند و بعدها به فروش می‌روند. اثر پنجم که سالم مانده بود، امسال در حراج کریستی با قیمت تخمینی دویست میلیون دلار به فروش خواهد رفت.

۳) کریستی روز دوشنبه گذشته اعلام کرد، این اثر که تصویری کلوز آپ از مونرو با موهای زرد، سایه چشم آبی و لب‌های قرمز است و با نام «شات سیج بلو مرلین» شناخته می‌شود، در ماه می به فروش خواهد رفت و به عنوان گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم شناخته می‌شود.

4) بنیاد توماس و دوریس امان، صاحب کنونی این اثر، در نظر دارد درآمد حاصل از این حراج را به بهبود زندگی کودکان از طریق برنامه‌های بهداشتی و آموزشی در سراسر جهان اختصاص دهد.

بام اقتصاد هنر
دبیر: هژیر کهریزی
نویسنده: بصیر حسین‌بر

بصیر حسین‌برمشاهده نوشته ها

Avatar for بصیر حسین‌بر

نویسنده

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.