جایگاه هنر در عصر تمرکززدایی (Decentralization)

27

جایگاه هنر در عصر تمرکززدایی (Decentralization)

درصورتی که انقلاب کشاورزی، صنعتی و دیجیتال را سه انقلاب مهم تاریخ تمدن بشر درنظر بگیریم، احتمالا می‌توان انقلاب بعدی را، در صورت وقوع، انقلاب تمرکززدایی نام گذاشت. تمرکززدایی به معنای برقراری ارتباط و تصمیم‌گیری بدون وجود مرکزیت خاص است. در حالت غیرمتمرکز، برای برقراری ارتباط و انجام یک هدف، مجموعه عوامل درگیر به طور مستقیم با یکدیگر تعامل می‌کنند و واسطه یا نهاد مرکزی در بین مسیر قرار ندارد. مقابل این تعریف، متمرکز قرار دارد که همه رویه ها و فرآیندها از یک مرکزیت عبور می‌کند.

مفهوم تمرکززدایی را می‌توان به زمینه‌های مختلفی بسط داد: سیاست، مدیریت، اقتصاد، پول، تکنولوژی، و هنر برخی از این زمینه‌ها هستند. بصورت خلاصه اگر تمرکززدایی را یک هرم درنظر بگیریم، در پایین‌ترین سطح هرم دارایی‌های دیجیتال (Crypto) و در سطح بعدی NFT ها و مراکز مالی غیرمتمرکز (مانند بانک‌های غیرمتمرکز) و به همین ترتیب سازمان‌های غیرمتمرکز (DAO) و در نهایت در رأس هرم کشورها و حاکمیت‌های غیرمتمرکز قرار دارند. لازم به ذکر است که کل این فرآیند بر بستر بلاک‌چین، که سیستمی برای ثبت و ضبط داده‌ها است، عملی می‌شود.

NFT ها و دنیای مجازی (Metaverse) مفاهیمی هستند که هنر را به آینده دیجیتال و غیرمتمرکز گره می‌زنند

ویژگی منحصربه‌فرد بلاک‌چین این است که کار ذخیره داده‌ها بدون وجود یک مدیر و صاحب‌اختیار مرکزی امکان‌پذیر است و نمی‌توان با تخریب یا کنترل یک نقطه مرکزی داده‌های ذخیره‌شده را تحریف یا نابود کرد. تمرکززدایی در حالت ایده‌آل، راه دموکراتیک کردن جامعه انسانی است زیرا تصمیمات جمعی شهروندان را به هم نزدیک کرده و کمک موثری به ایجاد و تثبیت دموکراسی می‌کند. اینکه تا چه میزان به سطوح بالایی هرم، یعنی جهانی بدون مرز، میل کنیم، یا سازمان‌ها و حاکمیت‌ها چه میزان سد راه این فرآیند شوند را زمان مشخص می‌کند، اما بهتر است برای این فرآیند آماده باشیم.

پس از تعریف ابتدایی فرآیند تمرکززدایی، به دنبال این مهم هستیم که جایگاه هنر، هنرمندان و نیز مراکز هنری را طی این فرآیند بررسی کنیم. NFT ها و دنیای مجازی (Metaverse) مفاهیمی هستند که هنر را به آینده دیجیتال و غیرمتمرکز گره می‌زنند. برخی از آینده پژوهان بر این باورند که زندگی انسانی پیوسته به سمت زندگی مجازی و دیجیتال خواهد رفت و در آن زندگی، هنر تنها دغدغه و مشغله انسان خواهد بود. در مطالب بعدی بصورت خاص به این موارد خواهیم پرداخت.
منبع:
www.forbes.com
www.wikipedia.com

#بام_اقتصادهنر
دبیر: هژیر کهریزی
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

هژیر کهریزیمشاهده نوشته ها

Avatar for هژیر کهریزی

دبیر بام اقتصادهنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.