اِرنِستوُ نِتوُ/ریسمان‌هایی از جنس مراقبه

29

اِرنِستوُ نِتوُ/ریسمان‌هایی از جنس مراقبه

«برای من ذهن و بدن یک چیزند. از طریق حرکت بدن-ذهن است که چیزهای این دنیا و زندگی را به هم متصل می‌کنیم، نحوه لمس کردن، احساسمان، طرز فکر و نحوه برخوردمان.»
اِرنِستوُ نِتوُ هنرمند برزیلی متولد ۱۹۶۴ میلادی‌ است که به چیدمان‌های قلاب‌بافی شده، استفاده از توری‌های ظریف و سفت، ادویه‌های معطر، شن و سنگ در کارهایش شهرت دارد. چیدمان‌های بزرگ او بافتی نرم و بیومورفیک دارند و شامل فضایی می‌شوند که مخاطب را در بر گرفته و علاوه بر تجربه بو و لمس، مخاطب می‌تواند از درون یا روی اثر عبور کند یا بر آن بنشیند و بیاساید.

نتو از اواسط دهه‌ ۱۹۹۰ مجموعه‌ای از آثار تاثیرگذار را تولید کرد که با دعوت از مخاطب به تعامل فیزیکی و تجربه حسی، ساختارهای فضای اجتماعی و جهان طبیعی را بررسی می‌کند. او با طراحی‌های بیومورفیک و مینیمال و نیز با شکل‌ها و مواد ارگانیک، مانند ادویه‌ها، شن و صدف، که حواس پنج‌گانه را درگیر می‌کنند وبا ایجاد نوع خاصی از ادراک هنری، مرزهای بین اثر هنری و بیننده، مواد ارگانیک و ساخت دست بشر، جهان طبیعی، معنوی و اجتماعی را مورد بازنگری قرار می‌دهد.

الهام از فرهنگ‌ سنتی و الگوهای رنگی پویا توسط رنگریزی دستی در کارهای نتو به ادغام تجربه‌ فرهنگ‌ها، زندگی و طبیعت اشاره دارد

در سازه‌ای با عنوان «نیروی خورشید، زندگی اقیانوسی» که یکی از بزرگ‌ترین آثار قلاب‌بافی اوست، هزارتوی عظیمی از مسیرهای رنگارنگِ روشن را می‌بینیم که از تورهای قلاب‌بافی‌شده ساخته شده‌اند. یک سازه‌ مارپیچی که نمادی از رابطه‌ چرخه‌ای بین خورشید و دریا برای آفرینش حیات بر روی زمین است. مخاطب‌ بر تاروپودهای رنگی فضایی پر از توپ‌های نرم و پلاستیکی قدم می‌گذارد و برای عبور می‌بایست روی تعادل درونی و ثبات بدن خود تمرکز کند. نتو می‌گوید: « این کار درباره آتش است، انرژی حیاتی که زندگی را در این سیاره امکان‌پذیر می‌کند. هربار که یک مارپیچ قلاب‌بافی را با رشته پلیمری تکمیل می‌کنیم، هر دو انتهای آن‌ را با آتش می‌سوزانیم، عملی که تداعی کننده مراقبه، دعا و دیگر آیین‌های مقدس است».

این سازه مستقیما بدن را درگیر می‌کند، مانند یک رقص یا مراقبه شاد ما را به آرامش، تنفس و جدا شدن از بدنِ خود دعوت می‌کند. احساس شناور بودن، بدنی در گهواره قلاب‌بافی شده‌ که از هنرهای بومی زادگاه هنرمند است، باعث اتصال مخاطب به خرد و سنت‌های قدیمی می‌شود. محور اصلی ‌کارهای جدید او کاوش شمنیسم به عنوان دانش جهان طبیعی و پدیده‌های آن و صنایع دستی است. الهام از فرهنگ‌ سنتی و الگوهای رنگی پویا توسط رنگریزی دستی در کارهای نتو به ادغام تجربه‌ فرهنگ‌ها، زندگی و طبیعت اشاره دارد.
#بام_پیکرسازی
نویسنده:‌ فاطمه صفرپور
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

فاطمه صفرپورمشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه صفرپور

نویسنده بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.