نمایشگاه مروری بر آثار محمد فاسونکی، در گالری دیهیم

107

نمایشگاه مروری بر آثار محمد فاسونکی، در گالری دیهیم

برای محمد فاسونکی بوم تنها سطحی برای لکه‌گذاری‌های رنگی نیست؛ او بوم را به مثابه آیینه‌ای در برابر آدمی می‌بیند تا لکه‌های رنگی، کاری بیشتر از لکه‌ رنگ بودن، انجام دهند. فاسونکی نگاه ویژه‌ای به فیگور دارد و پیکر انسانی را با تاکید بر احوالات روحی و با رویکردی اکسپرسیو و بسیار موجز به تصویر می‌کشد؛ از جزییات چشم‌پوشی می‌کند، اما دست‌ها و چهره‌ها محل گذر نبوده و گویی در مقام بالاتری نسبت به مابقی اندام، تاکید و اغراق بسیاری دارند. او فضای اکسپرسیو را در همان قدم‌های ابتدایی نقاشی آغاز می‌کند.

از همان ابتدا، در پس زمینه تابلو و در فضاسازی برای شکل‌گیری عناصر اصلی، می‌توان جای خط ‌و خطوط و لکه‌های جرمی رنگ‌هایی را دید که هرچند ممکن است در قدم‌های بعدی حذف شوند، اما در برآیند کلی اثر، نقش مهمی ایفا می‌کنند. این مسیر ادامه دارد تا عناصر اصلی بر روی بوم شکل بگیرند و بر زمینه‌ای بنشیند که جدا از بیانگری اثر، حاکی از مهارت و جسارت هنرمند در ساخت و پرداخت نقاشی دارد. گویی رنگ و قلم در دستانش جون مومی است که به او اجازه می‌دهد تا آزاد و رها از هر قید و بندی، همه دریافت‌ها و هیجانات و عواطف ذهنی‌اش را روی بوم ‌آورد.

از پس گذشت دهه‌ها و رخداد تمام جریانات تاریخی و اجتماعی، می‌توان در چند تابلو مشخصا وقایع دهه پنجاه و شصت ایران را دید

علاوه بر مضامین کلی و جزئی متعدد از وقایع تاریخی و معضلات سیاسی و اجتماعی تا خاطرات شخصی، آن‌چه که آشکارا در آثار فاسونکی خودنمایی می‌کند کنش نقاشانه است. او با لحنی بیانگر، جوش‌ و خروشی انسانی، نه به معنای اخلاقی کلمه، که به معنای ملموس‌تر آن، یک فعالیت فیزیکی را در برابر بیننده قرار می‌دهد و آن لحظه‌ تاریخ‌گذشته یا آن واقعه‌ای را که در تاریخ بر ما گذشته، به واسطه ترکیبی از فرم و رنگ، در قالب کنشی نقاشانه به نمایش درمی‌آورد. در نمایشگاه حاضر که مروری بر آثار اوست، لحن روایتگری را ‌در سیر تاریخی آثار فاسونکی می‌توان دید.

از پس گذشت دهه‌ها و رخداد تمام جریانات تاریخی و اجتماعی، می‌توان در چند تابلو مشخصا وقایع دهه پنجاه و شصت ایران را دید. البته فضای اکسپرسیو آثار فاسونکی در این دهه بیشتر است که بی‌ارتباط با وقایع آن زمان نیست. پیکر‌های انسانی تحرک و جنبش بیشتری دارند، رنگ‌ها با خلوص بیشتری بر روی بوم نشسته و ضرب‌قلم‌ها با جسارت بیشتری شکل گرفته‌اند. محمد فاسونکی در ارایه این فضا و به تصویر کشیدن پیکرهای انسانی و عواطف ایشان بسیار موفق و قدرتمند عمل کرده، اما این امر در چند اثر از گل‌ها و تک پرتره‌ها، کمتر به چشم می‌آید. مجسمه‌ها نیز چنین است و آن لحن و رفتار بیانگرانه، کمتر بر تن و سر مجسمه‌هایش نشسته است.
#بام_گردی
دبیر: محمد شمس
تصاویر:


برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.