فیل شهر قصه پرواز کرد

58
فیل شهر قصه پرواز کرد

فیل شهر قصه پرواز کرد


رابطه انسان با جهان طبیعی و مفهوم مکان برگرفته از تاریخ فرهنگی و حافظه شخصیُ، مفاهیم اصلی هنر حسین والامنش است. او هنرمندی جست‌وجوگر و تجربه‌گر بود که مضامین مد نظرش را با شیوه‌های متفاوت و در قالب رسانه‌های مختلف ارائه می‌کرد.
او در سال 1327 در تهران به دنیا آمد و در هنرستان هنرهای زیبای تهران نقاشی آموخت. در 1352 به استرالیا مهاجرت کرد و به همراه گروهی از هنرمندان و موسیقیدانان به ملاقات جوامع بومی از جمله پاپونیا و واربرتون رفت. والامنش پیوندهای فرهنگی و معنوی این جوامع با سرزمینشان را می‌شناخت و خود نیز چنین پیوندی با سرزمین مادری‌ داشت و این امر در بسیاری از آثار وی مشهود است. فرهنگ ایرانی، به ویژه شعر ایرانی همواره منبع الهام و بهره‌برداری وی بود. ارجاعات شاعرانه در هنر والامنش، هم در موضوع و هم عنوان، مکرراً ظاهر می‌شود. این مضامین گاه به خط فارسی با فرم‌های ساده و نیز خوشنویسی بیان شده است. او که جریان آرته پوورا را تجربه کرده بود، یکی از مهم‌ترین هنرمندان مفهومی ایران به‌شمار می‌آید.
حسین والامنش در زمینه طراحی، نقاشی، پیکر‌سازی، چیدمان و پروژه‌های عمومی و ویدیویی در مقیاس بزرگ فعالیت داشت. پیش از نخستین نمایشگاهش در ایران که در سال 1396 در گالری آران تهران برگزار شد، بسیاری او را به دلیل ایفای نقش “منوچهر”، فیل شهر قصه، می‌شناختند. جالب آن‌که والامنش بر خلاف فیل بی‌اراده شهر قصه، در به سرانجام رساندن ایده‌هایش عزمی راسخ داشت. او که در بیان افکار خود در قالب آثارش بسیار ظریف و صریح عمل می‌کرد، بسیار فروتن و والامنش بود.

حسین والامنش در هفتادوسه سالگی در استرالیا درگذشت.

تهیه و تنظیم خبر: زروان روحبخشان

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.