ایران درودی درگذشت

26
ایران درودی درگذشت

ایران درودی درگذشت


ایران درودی نقاش، کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد برجسته دانشگاه بود. او در سال 1315 در خراسان و در خانواده‌ای سرشناس به دنیا آمد. خاندان پدری از بازرگانان صاحب نام خراسان، و خانواده­ مادری از بازرگانان قفقاز بودند.
پس از اتمام تحصیلات متوسطه، راهی فرانسه شد و تحصیلات خود را در دانشکده­ عالی هنرهای زیبای پاریس بوزار به پایان رساند. او در بروکسل برای شفاف کردن رنگ‌های نقاشی دوره­ ی ويترای را درآکادمی سلطنتی بروکسل گذراند و تاريخ هنر را در مدرسه لوور پاریس فراگرفت. درسال 1347 به سفارش شرکت آی.تی.تی تابلوی نفت ایران را خلق کرد. تابلویی که تصوير آن با تیراژى چند میلیونی در مطبوعات مهم امريكا از قبیل لایف، تایمز، نیوزویک به چاپ رسید و احمد شاملو نام رگ های زمین، رگ های ما را بر این شاهکار نهاد.
درودی در نمایشگاه‌های گروهی فراوانی در ایران و در سطح بین‌الملل شرکت داشته که از متاخرترین آن‌ها می‌توان به نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد. این نمایشگاه در آبان ۱۳۹۸ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
در اسفند ماه سال 1394 شهردارى تهران قطعه زمينى واقع در خيابان سيد جمال الدين اسد آبادى، جهت بهره بردارى موزه­ آثار نقاشی ایران درودی در نظر گرفت. متاسفانه مراحل ادارى آن بیش از انتظار به طول انجاميد، سرانجام در خردادماه 1397 شوراى اسلامی شهر تهران بهره بردارى از زمين مذکور را پس از دو سال و چهار ماه با اكثريت آرا تصويب كرد.
نشریه پشت بام درگذشت این بانوی هنرمند را به جامعه هنری ایران تسلیت می‌گوید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.