هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

تاثیر تکنولوژی نوین بر دنیای هنرتوسط : در:


تاثیر تکنولوژی نوین بر دنیای هنر

ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، به عنوان سومین انقلاب صنعتی، منجر به تغییرات چشمگیر اقتصادی، صنعتی و فرهنگی شد. فناوری اطلاعات در همه ابعاد زندگی مدرن حاضر است و به نوعی اقتصاد دیجیتال را از طریق تسریع تولید، پخش و استفاده کالاها و خدمات تغدیه میکند. فناوریهای نوین تقریبا هیچ زمینهای را دستنخورده باقی نگذاشتهاند؛ هنر هم از این قاعده مستثنی نیست.

دنیای دیجیتال خیلی از موانع را میان برداشته است؛ اینترنت شکلگیری پروژههای جهانی و مدلهای جدید اقتصادی را ممکن و اکوسیستم دنیای هنر را دگرگون کرده است. موسسات هنری بیش از پیش به شیوههای جدیدی برای تبلبغات و نشان دادن و نگهداری آثارشان روی میآورند تا تجربه بیهمتایی را برای مخاطبانشان خلق کنند. هنرمندان درگیر رسانههای مجازی شدهاند تا برندینگ خود را در دنیای دیجیتال تقویت کنند. همچنین تجربه رسانههای جدید منجر به ظهور فرمهای جدیدی از هنر (برای مثال ویدیو آرت) شده است که هر روز مرزهای هنر معاصر را جابه‌جا میکند.

در عصر دیجیتال، اقتصاد هنر و تکنولوژی از اساس به هم گره خوردهاند؛ تکنولوژی، فعالیتها و همکاریها در دنیای هنر را تسهیل کرده و هنر زمینه مساعدی را برای گسترش و کاربرد تکنولوژی فراهم آورده است

فناوریهای دیجیتال در صنایع دیگر معمولا منجر به ظهور مدلهای جدید اقتصادی میشود که تولیدکننده را به مصرفکننده و یا مخاطب وصل میکنند و واسطهها و گلوگاههای عرضه را از میان بر میدارد. اما دنیای هنر نسبت به دیگر حوزهها مقاومت بیشتری از خود نشان داده است. شاید به این دلیل که ارزش نمادین آثار هنری در ذهن هنرمندان و مخاطبین بیش از دیگر حوزهها به حضور واسطهها وابسته است، واسطههایی که ارزش هنری و مالی یک اثر را برای مخاطب پررنگ کرده و آن‌ها را، مستقیم و غیرمستقیم، ترغیب به خرید آثار هنری میکنند.
البته طی سالهای گذشته با آگاهی فعالان دنیای هنر و بازارهای سنتی آن از امکاناتی که دنیای دیجیتال برای آنها فراهم میکند، تغییر این آغاز شده است.

دسترسی به بازارهای جدید و فراهم کردن شرایطی مانند ارزشگذاری و فروش آنلاین آثار برای مشتریان و مخاطبان، محرکهای مهمی برای فعالان بازار هنر بوده است. در عصر دیجیتال، اقتصاد هنر و تکنولوژی از اساس به هم گره خوردهاند؛ تکنولوژی، فعالیتها و همکاریها در دنیای هنر را تسهیل کرده و هنر زمینه مساعدی را برای گسترش و کاربرد تکنولوژی فراهم آورده است. از این منظر تکنولوژی، تجارت و فرهنگ همسو شدهاند تا هنر را اعتلا دهند و تجربههای غنیتری برای مخاطب و خریدار فراهم کنند. هرچند نباید چشم بسته به دامان آن افتاد و به تمامی به مناسبات و سازوکار آن تن داد. در مطالب بعدی بیشتر به این موضوع میپردازیم.

منبع:
Samdanis, M. (2016). “The Impact of New Technology on Art”.
تصویر اول تا سوم: فضای دیجیتال هنری Team Lab Planets واقع در توکیو

#بام_اقتصادهنر
دبیر: هژیر کهریزی

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

مجله آنلاینویژه

هژیر کهریزیAuthor posts

دبیر بام اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.