هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

چارلز فردریک ورث خیاط انگلیسیتوسط : در:

چارز فردریک ورث

چارز فردریک ورث


#چارلز_فردریک_ورث | Charles_Frederick_Worth

چارز فردریک ورث-خیاط

چارز فردریک ورث

‏(1825-1895)
( نابغه‌ انقلابی)
خیاط #انگلیسی جوانی که در ضیافت پر رونق صنعت مد پاریس، سفره‌دار شد.
#ورث از ماندگارترین اسامی فشن دیزاین است؛ چراکه بدون پیشرفت‌های مستمر #خانه‌ی_مد_ورث(House_of_worth#)، امپراطوری دوم فرانسه، به‌عنوان جولانی بی‌انتها از لباس‌های فاخر«زنانه» شناخته نمی‌شد و  نیز، آنچنان درخشان به چشم نمی‌رسید. «ورث»، اولین کسی بود که محصولات خانه‌ مد خود را به مثابه‌ یک اثر بی‌همتای هنری و‌ نه اجناس مصرفی، امضا می‌‌کرد.
او در یک نظام هرمی- تحمیلی جایگاه «طراح لباس» را به عنوان رأس این هرم، به قدرت تایین مد، سلیقه و جریان نگرشی ادوار و جوامع ارتقاع داد و تا پیش از مرگ، خود در رأس این هرم، پادشاهی می‌کرد.
اغلب تاریخ‌شناسان از «ورث»، تحت عنوان پدر«#اوت_کوتور»(haute_couture#) یاد می‌کنند. .
تصاویر پیوست, نمونه‌هایی از آثار بی‌نظیر ورث است: تجمل گرا، متعهد و وابسته به اِلِمان‌های تاریخی، پیرو کد‌های پوششی واستفاده‌ از #سنگ_دوزی، #یراق_دوزی و ترکیبات پر طمطراق و جسورانه!
.
#بام_فشن_دیزاین
دبیر: لیلا امینی

پشت‌بام را از لینک زیر تهیه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.