مدلینگ

74

مدلینگ- قسمت اول

مدل شخصی است که در نمایش یا تبلیغ محصولات تجاری، به ویژه در نمایش‌های مد، نقش محوری دارد. علاوه بر این، مدل به عنوان کمک بصری به هنرمندان و هنرجویان در خلق و تمرین آثار هنری حضور دارد. مدل‌ها با ژست‌های مختلف و حالات متفاوت چهره، اندام و شکل ایستادن در عکاسی نیز نقش پررنگی دارند.
اگرچه مدل‌ها عمدتا زن هستند، اما مدل‌های مرد، به ویژه برای مدل‌سازی لباس و عکاسی مد، در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده و هستند. مدل‌ها ممکن است به صورت حرفه‌ای یا تجربی و آماتوری فعالیت کنند.

شهرت و تصویر یک مدل رگ حیاتی فعالیت او تلقی می‌شود

مدلینگ علاوه بر مدل‌سازی لباس، کاربردهای دیگری هم دارد؛ مانند بازیگری و رقص. اگرچه تفاوت بین مدلینگ و اجرا گاه چندان روشن نیست، اما حضور در یک فیلم، نمایش یا تبلیغات تلویزیونی حتما مدلینگ در نظر گرفته نمی‌شود. مدلینگ به طور کلی شامل صحبت کردن نیست و معمولا عقاید شخصی مدل‌ها بیان نمی‌شوند و شهرت و تصویر یک مدل رگ حیاتی فعالیت او تلقی می‌شود.

انواع مدلینگ

انواع مدلینگ عبارتند از مد، زیورآلات، تناسب اندام، کالاهای ورزشی، تبلیغاتی و تجاری. نتیجه کار مدل‌ها در قالب‌های مختلف رسانه‌ای از جمله کتاب ،مجله، فیلم، روزنامه، وب‌سایت و تلویزیون ارایه می‌شوند.
افراد مشهور، از جمله بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و ستارگان تلویزیون، علاوه بر کار منظم خود، اغلب در برنامه‌های مدلینگ و تبلیغات شرکت می‌کنند. این نوع مدلینگ یک فعالیت اصلی و تمام وقت نیست.

از “پدر سبک عالی” تا اصطلاح “مدل خانه”

مدلینگ به عنوان یک حرفه برای اولین بار در سال ۱۸۵۳ توسط چارلز فردریک وورث “پدر سبک عالی” تاسیس شد، هنگامی که او از همسرش ماری ورنت وورث خواست تا لباس‌هایی را که طراحی کرده بود مدل کند؛ اصطلاح “مدل خانه” برای توصیف این نوع کار ایجاد شد. سرانجام این روش مرسومی برای خانه‌های مد پاریس شد. هیچ الزامات استاندارد اندازه‌گیری فیزیکی برای یک مدل وجود نداشت و بیشتر طراحان برای نشان دادن تنوع در طرح‌های خود از زنان با قد و اندازه‌های مختلف استفاده می‌کردند. با پیشرفت عکاسی مد، حرفه مدلینگ به مدل‌سازی عکس نیز گسترش یافت. مدل‌ها نسبتا ناشناس و کم دستمزد بودند تا اواخر دهه ۱۹۴۰ ، زمانی که سه سوپرمدل اول جهان، باربارا گوالن، بتینا گراتسیانی و لیزا فونساگریوز دریافت مبالغ زیادی را آغاز کردند.

جینکس فالکنبورگ، یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها در طول دهه چهل

در دهه‌های چهل و پنجاه میلادی، گراتسیانی بیشترین عکس را در فرانسه داشت و لقب ملکه بی چون و چرای مد را از آن خود کرد، در حالی که فونساگریوز روی بیش از دویست جلد مجله ووگ (Vogue) ظاهر شد. شهرت وی، منجر به اهمیت ووگ و شکل‌گیری مشاغل مدل‌های مد شد. یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها در طول دهه چهل، جینکس فالکنبورگ بود که هر ساعت بیست و پنج دلار دستمزد می‌گرفت که در آن زمان مبلغ هنگفتی بود.

تا دهه پنجاه، ویلهلمینا کوپر، ژان پچت، دویما، دوریان لی، سوزی پارکر، ایولین تریپ و کارمن دل اوریفیس نیز بر مد سلطه داشتند. دورتا چرچ از اولین مدل‌های سیاه‌پوست بود که در پاریس شناخته شد. با این حال ، این مدل‌ها در خارج از جامعه مد ناشناخته بودند. در سال ۱۹۶۴ آژانس مدلینگ فورد مدلز توسط آیلین و جرارد فورد در نیویورک تاسیس شد، این موسسه یکی از قدیمی‌ترین آژانس‌های مدلینگ در جهان است. در مطالب بام طراحی مد به ادامه تاریخچه مدلینگ خواهیم پرداخت. عکس ها از تصاویر مدل‌های مطرح و متفاوت دنیای مد در دهه اخیر انتخاب شده است.
#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی
تصاویر:

امیر طباطباییمشاهده نوشته ها

Avatar for امیر طباطبایی

دبیر بام طراحی‌مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.